Jump to content

Betale på forskudd eller etter at man har fått varen?


høggern

Hvem skal stole på hvem?  

116 members have voted

  1. 1. Hvem skal stole på hvem?

    • Kjøperen skal stole på selgeren og betale forskudd
      108
    • Selgeren skal stole på kjøperen og få betalinga i etterkant
      8


Recommended Posts

Det selges en del ting og tang (ja sikkert også Leatherman) på kjøp og salg sidene.

 

Hva synes folk er fair praksis, at man betaler på forskudd, eller at man betaler etter at man har fått varen.

Jeg har avogtil solgt ting, i begynnelsen krevde jeg alltid forskuddsbetaling, det betyr at kjøperen må stole på meg som selger.

I det siste har jeg som oftest bedd kjøperen betale på etterskudd, det betyr at jeg må stole på kjøperen. Dette har jeg stortsett hatt gode erfaringer med, men noen ganger har kjøperen tydeligvis hatt god tid med å betale meg, og en gang ville ikke kjøperen betale det vi hadde avtalt. Han begynte å prute etter at varen var kommet fram. Jeg har også opplevd at kjøperen ikke ville betale for varen etter at han hadde fått den, han sa han ikke ville ha varen men det virka som han heller ikke ville sende den tilbake, så jeg fikk først varen sendt tilbake etter mye masing. :shock::roll: .

Det kosta meg en norgespakkefrakt som jeg hadde betalt for å sende varen til kjøper, men jeg trøster meg med at det kosta kjøperen en norgespakkefrakt også. :?

 

Hva mener folket er fair praksis?

 

Og hvem skal betale frakt fram og tilbake dersom kjøper skulle ombestemme seg og ønsker å returnere varen?

Link to comment
Share on other sites

Pleier å betale mesteparten på forskudd hvis det er varer som koster en del, og så resten etter ankomst.

 

Er det ikke så store summene betaler jeg på forskudd.

 

 

Har gått stort overraskende bra til nå. Men noen ganger må man selvsagt treffe på folk med merkelige oppfatninger og meninger.

Link to comment
Share on other sites

En avtale om kjøp/salg er bindende og man kan ikke uten videre ombestemme seg etter å ha mottatt varen (ref. Kjøpsloven) med mindre det foreligger feil/mangler.

 

Når det gjelder om kjøper eller selger skal være den som stoler på den andre er jeg usikker på. Har selg betalt både på forskudd og etterskudd her på kammeret, med gode erfaringer.

 

Til nød har man jo alltids oppkrav :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kjøpt/solgt noe her inne enda, blir vel alltids noe skulle jeg tro.

 

Men når jeg har handla andre steder har jeg stortsett betalt først og har krevd penger først når jeg har solgt noe.

Unntaket måtte vel være på "ønskes kjøpt" - at den som tar kontakt på en annonse er den som tar risken med å betale/sende først.

 

Når det er sagt så ville jeg vel aldri kjøpt noe dyrt usett, da får det heller være!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at kjøp og salg av lovlige våpen er noe man som både kjøper og selger ikke "kødder" med. Er det snakk om store summer å tenker jeg at kjøper bør belage seg på å betale forskudd. Eventuellt at selger avventer utfylling av søknad og slikt frem til han ser pengene er på konto dersom det ikke er personlig møte.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer helt an på beløpet.

 

Jeg gir nok i hovedsak uttrykk for at jeg vil ha pengene på konto før det sendes, men er det ikke mange hundrelappene så bruker jeg å sende enten samme dag eller dagen etter, så får kjøper en liten overraskelse når det alt er på vei når penger står på konto.

 

Vil folk gjøre seg til tjuv for noen hundre lapper så får de nå bare gjøre det.....det slår nok tilbake en dag....

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt flere ting her, bl.a. våpen og solgt et våpen. Har ikke noe imot å betale på forskudd og ønsker den samme forståelsen når jeg selger ting. 8)

 

Og dessuten som noen nevnte så gjelder Kjøpsloven også salg mellom private. Så lenge man har skriftlige avtaler, spiller ingen rolle om det er sms, FB, e-post el-, så har man sitt på det rene og i verste fall så kan man melde personen. (Ikke det at jeg håper noen må det!!)

Link to comment
Share on other sites

Har handla fleire ting på forskjellige forum, både her og andre stadar, og har alltid gått inn for at eg skal betale forskot når eg skal kjøpe noko hos andre. Når eg skal selgje, likar eg å ver optimistisk og positiv til kjøpar, så så lengje det berre er snakk om nokre hundrelappar, kan eg godt sende i den tru at eg får pengane. Som sagt over, om nokon vil gjere seg til tjuvar for nokre hundrelappar, så for all del, det slår nok attende på dei. Det skal seiast at eg alltid har fått betalt, dog har det ein og annan gong teke litt lengre tid enn andre.

 

Dog, i forhold til våpen, krev alltid godkjent søknad i henda før eg send avgarde noko. Dei kan ha sendt så mange pengar dei ville til meg, men ingenting vert sendt frå meg utan at godkjenninga er meg fysisk i hende og i orden.

 

Forøvrig kan eg fortelje, om at her på Kammeret, når eg har kjøpt ting, har selgjar nesten alltid sendt avgarde det eg har kjøpt, før eg har betalt. DER snakkar vi om tillit, noko eg ynskjer og håpar ein fortset med her! :thumbup::clap:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i likhet med Papi handlet litt småstæsj her inne og må si at jeg er veldig positivt overrasket og imponert over selgerne. Omtrent hver gang jeg har spurt om betaling får jeg svar om at "her er kontonummeret, send over penger når du gidder. Pakken er/blir sendt i dag". :)

 

Menmen, det støtter jo bare min teori om at skyttere er Norges ærligste folkeslag. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har handlet mye på kammeret. Alt fra smådingser til 50-100,- og opp til 20-30000,- i optikk og våpen. Alltid forskuddsbetalt. Jeg har også solgt dingser og våpen. Alltid sendt samme dag eller dagen etter. Pengene har jeg alltid fått, så det er nok en praksis jeg kommer til å fortsette med...helt til den dagen varen langt i fra passer til beskrivelse eller at pengene ikke kommer. Har utelukkende rotet meg borti greie folk her inne...nesten ;)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg selger noe gir jeg kjøper to valg.

1. Betal inn beløpet på konto, jeg sender varen når pengene er på min konto. Pleier å sende bilde til kjøper når jeg poster pakken, tenker det beroliger litt(hadde satt pris på det selv).

2. Jeg kan sende i oppkrav, da må kjøper overføre oppkravsgebyr før jeg sender.

 

Om ikke kjøper synes dette er greit, så får jeg selge til noen andre. Har en kammerat som kjøper og selger MYE på nett. Han opplever jevnt og trutt at kjøpere ikke henter varen som er sendt i oppkrav, og dermed må han selv stå i frakt osv. Det gidder ikke jeg.

 

Når jeg kjøper noe på kammeret så betaler jeg på forskudd og biter negler til varen kommer :roll:

Har inntrykk av at brukerne her er redelige mennesker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg syntes forskudd er på sin plass, har solgt mye på finn siste 6-7 år, og har vert borte i nok "problemskapere"

her inne har jeg ikke handlet med noen enda.

 

jeg tenker skal jeg gjøre meg til kjeltring skal jeg kunne leve resten av livet uten måtte jobbe, altså er ikke 300000 nok til at jeg gidder ofre det en tanke.

 

Jeg pleier gi sporings nr eventuelt bilde av kvittering når varen er sendt.

Hvis alle gjør som de selv ville satt pris på er det aldri noe problem, stort sett.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vært ei avkryssing for begge deler. Selger lite, kjøper en del....

Men stort sett så har det vært en løpende overgang, har overført penger og plutselig ligg det noe gøy i posten. Har dårligere erfaringer med sånne Facebok sider.

Men jeg bruker og undersøke hvem brukeren er, og når det er gamle travere så er ofte tilliten der. Men han ninjakåre som registrerte seg i går så er ikke like sikkert at jeg stoler på han.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøp en god del små ting her inne, men også solgt litt. Har ingen negative erfaringer i det hele tatt. Lever også i den tro at de fleste er like ærlig som jeg selv er. De fleste betaler på forskudd for da slipper man oppkravsgebyret, spesielt når det bare er småting som ikke koster mange hundrelappene.

Har hendt at jeg har fått varene jeg har kjøpt før selgeren har opplyst om hvilket konto nr jeg skal overføre pengene til, så det virker som om kammer brukerne har god tiltro til hverandre. Å det er jo bra.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper betaler forskudd, varen skal IKKE sendes før penger er på konto hos selger. Slik unngår man alle mulige former for trøbbel, sålenge selgere her på kammeret er ærlige.

 

Slik både kjøper og selger jeg, eneste trøbbelet jeg har opplevd er idioter som prøver å presse opp prisen etter at de har akseptert et bud fra meg, eller tullinger som pruter på ting jeg selger, som allerede er priset altfor billig fordi jeg vil bli kvitt det.

 

Det kommer nok en tid der det dukker opp flere folk som bevisst bruker forumet for å svindle folk, ser det skjer på britiske forum hele tiden, men det ser ikke ut til å ha blitt noe stort problem her enda.

Link to comment
Share on other sites

Jeg betaler alltid på forskud til selger.

Som flere skriver så liker jeg å tro at det finner ærlige mennesker der ute.

Har kjøpt og solgt et utall greier her inne med super håndtering alle ganger.

De få "merkelige" opplevelsene jeg har hatt er faktisk de gangene jeg har gitt bort ting.

(av en eller annen grunn så kommer trollene frem i sånne situasjoner)

 

Det går vel slik at min naivitet blir brukt mot meg en dag, men inntil den dagen kommer liker jeg og tro

at "Kammerater" gjør opp for seg.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jonas.L, der sier du noe.

"Gis bort" er også det eneste jeg har hatt bråk med.

 

Hadde noen gjenstander å gi bort på Finn. Førstemann som ringte kommuniserte på ikke helt bra engelsk, og noen misforståelser oppsto med avtale om eventuell henting. Derfor gikk gjenstandene til nestemann. Plutselig ringte førstemann igjen og sa han kunne komme straks. Du verden for en diskusjon det da ble når han ikke fikk dem, og hvor useriøs jeg var....uansett hvor mye jeg beklaget og unnskyldte det inntrufne. Rapportert til Finn ble jeg visstnok også, uten at jeg har hørt noe fra dem.

 

 

Når det gjelder trådens emne, så kreves det også forskudd hos meg. Betaling på etterskudd er uaktuelt, og oppkrav gir uansett ikke kjøper noen større sikkerhet.

Om kjøper krever, kan jeg kanskje gi etter for oppkrav, men da om porto forskuddsbetales x2.

Link to comment
Share on other sites

Har hittil ikkje hatt en eneste dårlig erfaring med noen her inne, som regel blir vi alltid enig om kordan vi gjør det med betalingen.

 

Det spørs litt på sum for meg, om ikkje summen er så høy så betaler eg med det samme, andre ganger så blir det i oppkrav. No har eg solgt lite her inne men kjøpt en del.

 

Som regel så ser eg alltid på profilen til de eg handler med, ferske folk blir eg alltid litt skeptisk til, andre som er aktiv har eg mer tiltro til.

 

Hoved problemet, er at mange ikkje får med seg at de har fått pm, og da blir det litt vanskelig å komme i kontakt med de.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mye gode svar. Har et par oppfølgings-grublerier.

-Hva om kjøper påstår varen ikke stod i stil til hans forventninger eller ikke passer til beskrivelsen. Da må han vel kunne returnere varen?

-Om varen returneres, hvem er det fair at skal betale porto? (vanligvis blir det pakke-porto 2 veier, det er jo noen kr)

 

Som sagt før har jeg jo opplevd å tape en pakke-porto på en kjøper som ikke ville ha varen.

Link to comment
Share on other sites

>Høgger`n.

Jeg pleier og opplyse om rissikoen hvis jeg er usikker om varen passer til det jeg vil ha.

Jeg oppfatter det da slik at jeg må koste tur/retur hvis det ikke passer.

Jeg pleier og opplyse om dette, men det fleste her på Kammeret har vært særdeles åpne for dette hvis jeg er usikker.

 

Jeg mener vel at den som hendvenner seg, er den som bør bære rissiko`n.

Jeg har også inntrykk at ærlighet rundt varens beskaffenhet før salg bestandig er reél fra eteblerte Kammermedlemmer.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan definisjoner rundt varens beskaffenhet variere. Altså kan man komme i en situasjon hvor kjøper ønsker å returnere varen. Det må man kunne godta. Men spørsmålet blir hvem som skal betale den der frakta frem og tilbake. Som sagt i 1.innlegg her har jeg en gang tapt frakta.

Men. Jeg har stortsett kun gode erfaringer rundt kjøp og salg.

Link to comment
Share on other sites

Dette er min uppfattning av hva som er riktig:

 

Selger "overselger produktet" varen står ikke i forhold til beskrivelsen, da bør selger dekke retur kost men.........

En person som ikke er ærlig i utgangspunktet kan desverre bli vrien nårt det kommer til rettferdighetsprinsippet.

 

Problemstillingen har kansje ingen konkret mal, men i mine øyne bør man akseptere at en kunde returnerer en vare

hvis de kun på det enkle grunnlag ikke liker varen.

Det vil selvfølgelig bli mere styr av dette, samt at man taper tid, samt evt. avviser andre som vil kjøpe varen.

 

Den som selger bør kansje bære ett annsvar om at varen som kjøpers ønsker treffer i nærheten av hva kjøper "tror" han trenger.

 

Jeg kan ta ett eksempel fra når jeg solgte en kikkert , han hadde lest at NightForce var bra til bøjakt.

Min erfaring var at den ikke var fullt så bra som det jeg hadde trodd selv ved kjøp av denne kikkerten.

Kjøper ble opplyst om dette og han valgte og avstå kjøpet.

4mnd. seiner fikk en en PM med takk, fordi han hadde en kompis som hadde kjøpt en slik og ikke var fornøyd med den.

 

Jeg tror jeg konkludere med at man bør ta praten før gjennomføring av salget om mulig retur hvis man er usikker.

Noen produkter er ganske enkle, mens andre er mere smaksrellaterte.

 

Jeg mener egentlig at kjøper bører det største annsvaret, men hvis selger ble litt ivrig i salgspitchen bør han kansje ta dette til etterettning og koste returen selv.

 

Nå kjenner jeg ikke forhistorien din Høgger`n, men fra flere dialoger med deg så fremstår du som en rettskaffen mann.

Så i ditt tilfellet har det kansje blitt galt.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

kjøper og selger månedlig vi kammeret. Kan faktisk ikke komme på at jeg har oppllevde noe spesielt negativt. Den gangen jeg solgte en kikkert som kjøper ikke likte fikset vi retur uten videre stress. Om jeg har en klage så må det være at jeg på grunn av bosted og sånn av (og innebygged trøndersk treghet...) av og til kan være litt treg må sende selv.... Jeg betaler på forskudd, og forventer det samme. Oppkrav er jo helt meningsløst, det er kun en ekstrautgift som ikke gir NOEN ekstra sikkerhet for noen.

Link to comment
Share on other sites

Deler Hassels erfaring.

Som kjøper betaler jeg forskudd og som selger mottar jeg forskudd. Har aldri hatt trøbbel med det.

 

Tror det kanskje er så enkelt som at våpeneiere generelt er en gruppe folk som er opptatt av at ting skal gjøre ordentlig og selvfølgelig vil holde vandelen sin rein :-)

Link to comment
Share on other sites

Sender konsekvent bare mot forskudd nå,har sendt i postoppkrav flere ganger og de fleste er jo greie å henter ut pakken men det er 2 tilfeller der jeg fikk pakken i retur også.Både bortkastet tid og penger.Betaler selv forskudd og det har gått bra det,men synes at det finnes annonser som virker litt tvilsomme og da holder jeg meg unna de.Vi må jo bruke hodet litt både som kjøper og som selger.

Link to comment
Share on other sites

Sender aldri noe uten å ha fått penger på konto. Har opplevd flere ganger at folk får høyeste bud, overleverer adresse det skal sendes til og lover å overføre penger, uten at disse noengang dukker opp. Så slutter personen å svare på alle henvendelser. Er da veldig glad for at jeg ikke har sendt varene straks jeg fikk adressen...

 

Dette er bare min generelle oppfatning av spørsmålet til trådstarter og dreier seg ikke bare om kjøp og salg på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en sånn i fjor. Bare at jeg var så godtroende om folk her inne at jeg sendte. Kjøper ønsket å kjøpe et kikkertsikte. Jeg sa hva jeg hadde og i hvilken stand. Sendte bilder på mail, enige om pris. Jeg sa at dersom han ombestemte seg ved ankomst kunne han returnere den. Den ble sendt. Tok lang tid før jeg hørte noe. Når jeg da etterhvert hørte noe var han ikke villig til å betale prisen vi var enige om. Jeg sa da at da var det bare å sende tilbake. Det gikk lang tid (flere måneder) før jeg purret. Fikk da svar om at den skulle sendes. Ikke sett enda. Ble sendt fra meg til kjøper i oktober i fjor... Etterspurt pr mail og pm hva han tenker om det og spurt om det er greit å oppføre seg slik. Ingen svar. Prisen vi ble enige om var 1000kr ferdig levert hos han. Ikke noe stort tap, og jeg overlever det, men veldig irriterende... Virker som om mange generelt er blitt frekkere og gir mer faen enn før.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde ikke jeg heller før denne. Beskrevet og sendt bilder, men nei... ikke sett på over ett år. Jeg kunne sikkert vært mer på og mast og krevd, men når folk gir faen så gidder jeg bare ikke. Anser som tapt, konkluderer med at fyren er en kjeltring... og jeg kommer litt nærmere GGG klubben.

Link to comment
Share on other sites

På et amerikansk knivforum jeg frekventerer av og kan man gi karakterer til medlemmene i forbindelse med kjøp og salg.

Stort sett gjør man ett slikt stunt som Kim beskriver, dermed er en ute av den dansen ihvertfall...

 

Men i et sosialdemokrati som Norge er naturligvis en slik gapestokk helt uakseptabelt....

Link to comment
Share on other sites

Da beklager jeg på det sterkeste at temaet ble bragt på bane Høggern...

Det ble bare nevnt fra min side som et eksempel på hvordan andre nettsider kan føre en viss form for kustus i egne rekker, IKKE som et forslag til etterlevelse på kammeret.

Og vi er vel fortsatt et diskusjonsforum ?

Link to comment
Share on other sites

Det virker i og for seg som om sjansen for stress er større, jo mindre verdi det er snakk om...

 

Det er vel ganske naturlig. Terskelen for smykketyveri er noe høyere enn "nasking". Straff finnes jo ikke heller, dersom man ikke lager helvete i form av å sette igang en inkassosak.

Link to comment
Share on other sites

Karaktergreier på selger og kjøper er noe av det dummeste jeg ser diskuteres på et diskusjonsforum.

Nettopp fordi det er et diskusjonsforum.

 

Da beklager jeg på det sterkeste at temaet ble bragt på bane Høggern...

Det ble bare nevnt fra min side som et eksempel på hvordan andre nettsider kan føre en viss form for kustus i egne rekker, IKKE som et forslag til etterlevelse på kammeret.

Og vi er vel fortsatt et diskusjonsforum ?

Ikke beklag. Er jo lov å være uenige uten at man skal beklage det :)

Link to comment
Share on other sites

Karaktergreier på selger og kjøper er noe av det dummeste jeg ser diskuteres på et diskusjonsforum.

Nettopp fordi det er et diskusjonsforum.

 

Det har du helt rett i, høggern.

Medlemmer i et diskusjonsforum skal selvfølgelig ikke karaktersettes. For min del var det karaktersetting av kjøpere og selgere som var poenget, men klokka to på natta tenker man ikke alltid klart over at man bruker samme brukernavn over alt i dette forumet. :D

 

Når det gjelder rene kjøp og salg sider, er derimot karakterer ypperlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...