Jump to content

Nytt medlem! Levanger, NT


Khau

Recommended Posts

Heia!

Etter å ha lest gjennom hele forumet og endt opp her hver eneste gang jeg har et spørsmål om rifle, så er det vel ingen vei utenom, måtte bli bruker. Er en mann på 27, tok jegerprøven for ei tid tilbake og har vært med på elg, rype og bever. Det var ikke for meg, så setter siktet mot noen av de tusen rådyra her oppe istedet. Har meldt meg inn i et lag, og så fort jeg får på plass en løsning med våpenskap blir det å handle inn ett eller annet i 308/6,5. Får se om pengene strekker til en Winchester 70, men da blir jeg gående uten optikk helt til jakta..

 

Er i markedet for brukt, så om du er i ST/NT og sitter på en ekstra avstandsmåler, en kurant M70 eller en billig CZ455/Sako Quad salong så er det absolutt lov å si hallo.

 

Cheers!

Link to comment
Share on other sites

For det første; du trenger ikke avstandsmåler. Den kan du ta rennefart og drite i, så har du litt ekstra på budsjettet til børse og kikkertsikte. Børse og kikkertsikte er det eneste du TRENGER for å gå på jakt. Turklær har du sikkert, og de duger i lange baner for jakt.

 

Hva er budsjettet ditt? Noen spesiell grunn til at du vil ha Winchester?

Link to comment
Share on other sites

Vekommen til landets beste forum for jegere, skyttere og friluftsfolk! Vi er ganske mange fra N-T her inne - det vil du vel merke etterhvert (Kammer-treff på Innherred?).

 

Den BSA-rifla er bra - men kikkerten ser ut til å være noe billigræl fra 80-tallet - duger, i beste fall, til å settes over på et treningsvåpen i .22 LR.

 

Hvis du vil ha mye for pengene, er dette et godt tilbud. (Edit.: Prisen er uten kikkert). Rifla er virkelig kvalitet, og kikkerten er solid mellomklasse. Kaliberet er riktignok heftig nok - 300 Win Mag - men også den patronen kan lades ned mot vanlig 30.06/308 W-fart, om man vil. Ved å ta av en gjenge på pipa, kan våpnet kamres om til 308 NM.

Link to comment
Share on other sites

Winchester er jo riflemans rifle og det der, men liker de bare. Arbeidsjern. Lånt Tikka før, stokken passer ikke til mine gorilla-armer. Takk for tips, tenkte å gå for ny rifle og brukt salong. Budsjett 10 lapper.

Resten trenger jeg til ammo, bane og bestikkelser til kjerringa :D

Link to comment
Share on other sites

Noen spesiell grunn til at du vil ha Winchester?

 

Kanskje han er en sånn Winchester misjonær? Eller kanskje han rett og slett har hatt lyst på et Wincheter gevær hele livet og nå har han endelig en kjangs til å få det :mrgreen:

 

I min barndom var Winchester det tøffeste som fantes i gevær. Aller tøffest var de med bøyle og det å kunne stå utenfor kinoen og se John Wayne på plakaten holde en Winchester i neven var tett på det ultimate den gangen. Det helt store var jo å klare kunsten å spare lommepenger slik at en kunne kjøpe billett og få sett filmen :D

Link to comment
Share on other sites

Du liker Winchester? Den er grei. Bedre grunn trenger du ikke. Likevel...det finnes ganske mange forskjellige rifler der ute. Prøv noen flere før du bestemmer deg. Finske rifler har generellt litt bedre rykte i Norge, enn amerikanske. Just sayin'.. Avtrekk... presisjon.. stort sett alltid veldig bra på slike. På amerikanske hvermansenrifler, som Remington 700 og Winchester.. er det i hvert fall ikke uvanlig at ting trenger å pimpes litt på for å nå samme nivå. Nå kommer det kanskje et hylekor av Remingtonfans og tar meg, men det får bare komme.

 

Men du burde definitivt gå for brukt rifle! Å kjøpe rifle er ikke det samme som å kjøpe bil. Rifler er laget for å holde i mange tiår, og er gjerne like bra 30 år etter hvis de behandles bra og får en ny bedding en gang i løpet av perioden. Kjøper du brukt får du ofte en rifle som allerede har vært gjennom noen små justeringer for å forbedre presisjonen (og som gjerne koster noen tusenlapper hos børsemaker), du får gjerne med montasjer og kanskje til og med kikkertsikte på kjøpet, samt at de nå til dags gjerne allerede er kappet og gjenget for demper, noe du meget mulig kommer til å få lyst til å gjøre selv. Penger spart. Du har et budsjett på 10000 til både grovkaliber og salong med optikk til begge. Da sitter du gjerne igjen med noe halvbra som du får lyst til å bytte ut ganske fort hvis du kjøper alt nytt.

 

Legger du for eksempel 4-5000 i brukt rifle kan du for eksempel få tak i en Kongsberg 393/389(som er et svinaktig bra våpen), en tikka av god gammel type, en Sako av god gammel type, eller for den del en Winchester, MED montasjer, ferdig bedda og med avtrekk som er polert av børsemaker (Winchesteren det da. De andre trenger det ikke ;) ), gjerne kappet og gjenget for demper, og ofte med en demper på kjøpet. Kombiner med en kikkert til ca 3000, altså en skikkelig god kikkert i mellomklassen. Mellomklassesegmentet er bra nok til absolutt alt du trenger. Meopta, brukt tysk/østerriksk, samt en haug med andre er MEGET gode kikkerter. Billigere kikkert enn det bør du ikke kjøpe til grovkalibret jaktrifle. Da blir alt plutselig mye mindre pålitelig og generellt dårligere.

 

Så har du ca 3000kr å bruke på en god salongrifle med en bra nok kikkert.

 

Du har med andre ord supert utstyr til en billig penge.

 

Skal du handle ny rifle må du regne med minst 7000 for selve rifla, med mindre du kjøper den aller aller billigste du kommer over.. Så må du ha montasjer til ca 1000kr. Du har kanskje lyst til å gjenge og sette på demper. Dette koster gjerne en tusenlapp i tillegg til prisen på demper.. minst 1500kr. Da er du oppe i 10500 uten optikk. I tillegg kan det godt hende du opplever at rifla ikke er så presis som du hadde håpet, så den trenger å beddes. 1000kr. Salong har du heller ikke råd til. Så tenker du kanskje at da kan du spare litt til og kjøpe kikkert eller demper senere. Vel, da ender gjerne totalbudsjettet på 15000kr. Ta en titt på hva du får på bruktmarkedet for 15000 før du forfølger den tanken.

 

Er du på stramt budsjett, kjøp brukt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er børse i boks, og jeg tok rådene til han over ^ her.

Det ble en brukt Mauser M98 i 6,5x55 (laget ikke Kongsberg disse løpene?) og en god deal på montering av A-Tec Maxim demper på sikt.

Sikte fikk jeg også med, nydelig retikkel i en solid sak på x50 ett eller annet. Det satt på børsa, selger hadde ikke sett så nøye på det, men det hadde etset retikkel og sånn fancy vipp-mekanisme på dekselet.

Stokken er rett og slett et nydelig stykke custom arbeid i blodrød flammebjørk. Produsert av en lokal legende på Sparbu.

Pris ble vi omsider enig om, og jeg kjenner meg litt som en tjuvradd her jeg sitter med kikkert, 50 skudd og et stykke brukskunst.. til den totale sum av 3.000,-

 

Takk for innspill!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...