Jump to content

DFS-skytter


LadaThomas

Recommended Posts

Har drevet med DFS skyting i snart 4 år. Har en Sauer, Mauser og snart en Krag som banerifler, men har også et par hagler. Haglene er en Remington pumpehagle og en Kongsberg hagle. Jeg aner ikke hvor gammel den er, men det jeg vet er at den er ca. 150 cm lang og tilhørte oldefar fra han var liten guttunge på starten av 1900- tallet. Haglene er for øvrig plomberte.

Link to comment
Share on other sites

Haglen fra Kongsberg er sannsynligvis en "Rolling Block", kanskje 120 - 140 år gammel. Den kan ha vært militær eller sivil rifle, som i ettertid er boret opp til kaliber 28 (eller 24?) hagle, eller den kan være produsert originalt som hagle.

 

Dette finner du sikkert mer presist stoff om, hvis du søker i "Skattekammeret" her inne. God jakt!

Link to comment
Share on other sites

Det vil være bedre at du måler diameter av LØP (innvendig) og PIPE (utvendig). Innvendig diameter for kaliber 12 skal være 18,2 - 18,6 mm, FØR eventuell trangboring. "Godt brukte" våpen kan ha piper som har mista all eventuell trangboring, og heller ha "vidboring", utvider seg mot munningen.

 

Pipa må jo også ha litt gods, godstykkelsen på Kongsberg aner jeg ikke, men går vi ut fra at den bør være minst 2 mm i godset, vil pipa være ca 22 - 23 mm et stykke bak munningen.

 

Du finner mer om kalibre etc i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg kan se så er den produsert i 1948. Våpennummeret er 1989. Men jeg stiller noen spørsmål. Det står at baksiktet før krigen er mer forseggjort og at det er stemplet med en A før krigen og siktekornet er i messing slik som før krigen. Jeg synes dette er litt merkelig og er sikker på at oldefar ikke hadde kjøpt ny hagle i 1948 da han holdt på å bygge hus det året. Jeg tror heller ikke at han har kjøpt den brukt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...