Jump to content

Ny jeger ankommet


oleelo

Recommended Posts

Hei Alle sammen!

på forhånd vil jeg beklage alle rare spørsmål jeg kommer til å bombardere med i fremtiden;)

 

Jeg er en ung mann på 30 som i dette øyeblikk holder på med jegerprøve kurset i Stavanger. Har lest på forumet i veldig lang uten å melde meg inn, så forhåpentligvis kan jeg også bidra til å hjelpe noen der jeg er nå om noen år:)

 

Jeg har i mange år forsøkt å få tatt kurset, men pga jobb og andre forpliktelser har jeg ikke fått fullført dette tidligere.

 

Har vokst opp med en jeger far og bror og vært veldig lysten på dette i lang tid. Med bakgrunn fra speideren og militæret tror jeg det blir en fin kombinasjon med å bli en etisk korrekt jeger.

 

Har begynt å se på budsjett nå når det gjelder våpen og utstyr, og har vel kommet frem til at i år så blir det våpenskap, hagle, børstet dress, noen gode støvler på tilbud og pussesett. Resten får komme de neste årene da fruen ikke er like hektet som meg:) Så det blir litt mekling for å rom i familieøkonomien.

 

Dersom noen har noen gode tips til mekling med fruen og hvordan å spare litt i budsjettet mottas dette med stor takknemlighet:)

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til kammeret.no

NEN

 

 

En fin måte og spare penger på er å kjøpe brukt,ihvertfall når det kommer til våpen og våpenskap.

 

Dress og støvler er greit å kjøpe nytt synez jeg.Det er kjøpers marked i våpenmarkedet,så her er det gode muligheter for å gjøre en god handel.

 

Lykke til

 

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Velkommen, og lykke til.

 

Støtter kommentaren om bruktkjøp. Har selv kjøpt flere brukte våpen til både meg selv og sønnene mine.

 

Vil anbefale kjente merker da disse er lettere å selge igjen senere hvis det blir aktuelt. Også greit å gå for en rimeligere rifle og heller legge litt mer penger i kikkerten når fruen godkjenner utvidelse av garderoben:)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da er eksamen bestått og min nye verden er endelig åpen:)

 

Har brukt mye tid på å kikke på bruktvåpen, har vel blitt enig med meg selv om at jeg kun går for hagle og en .22 i år. Har begynt å plukke litt utstyr. Magasinet.no er jeg meget fornøyd med, kjøpte dessuten en fryktelig billig jaktdress sett på netthandelen. Ble positivt overasket.

 

Mangler nå:

våpenskap

våpen

skikkelig fottøy og neoprenstøvler

jaktsekk

 

til neste år/på sikt:

skikkelig bekledning

rifle

 

gleder meg til å komme igang!!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med avlagt eksamen.

 

Du gjør lurt i å ta dette "step-by-step", og tenke fornuft i forhold til økonomi.

 

Tillater meg å foreslå to, etter min oppfatning, gode og fornuftige våpenalternativer idet du beskriver som årets innkjøp.

 

Hagle: Lanber Gyttorp; bruktpris ca 4 - 5000 kr avhengig av alder og tilstand (nypris ca 10.000,-).

Rifle kaliber .22: Ruger 10/22, pris bruk og nytt varierer med utstyr (kikkert, demper, to-fot etc), men dette er et robust og driftssikkert våpen til en fornuftig pris.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen i jegerstanden.

:-)

Ta deg en runde å titt på våpen, ta noen runder på leirduebaner i området å se hva som passer deg av hagle.

Mye bra å finne på brukt markeder. Skal du ha ny hagle ta turen innom flere butikker. Ikke sluk alt som skrives her inne, og ikke stol blindt på den som står bak disken. Husk alle er verdensmestre i egne øyne.

 

Angående salong rifle cal 22lr. Fraråder deg å kjøpe halvauto. Kjøp en solid bolt rifle. Halvauto har høy moro verdi, og ofte lav presisjon.

Finnes mye bra her. Sats på en med demper og en kikkert med AO.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen

Da jeg var i din situasjon jaktet jeg småvilt med arvede våpen, dvs hagle som min far ikke brukte.( kan overføres i familie uten kostnad). Var en Stevens enløpet hanehagle.

 

Jeg kjøpte etter hvert en Valmet 412s som jeg hadde hørt var bra(selv om den er litt tung). Noe av hensikten med denne var også at den kan utvides med dobbelt rifle og kombi løp. Etter hvert brukte jeg denne med dobbelt rifle løp (9,3x74R)til elg.

Nå bruker jeg Blaser R8 til storvilt, men min Valmet har jeg fortsatt og har utvidet med flere løp.

Har hatt bra erfaring med Valmet så dette er noe du kan se på brukt(da også 512,Finn Classic osv etter hva de skiftet navn til) her kan du brukt komme over både hagle og kombiløp til en fornuftig penge.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mye gode tips!

 

når det gjelder .22 tror jeg at jeg har sirklet meg inn på BRNO/CZ eller Ruger. Halvauto får vente da det er mer underholdningsvåpen enn jakt tror jeg...

Får vel begynne å ratte rundt å tafse litt på hagler. Skal til min jaktende bror idag, så då blir det å kikke i våpenskapet hans også.

 

Noen som har noen gode tips på fottøy? bør vel gå over anklene, og slik jeg har fått med meg er det ikke bra å ha et par som er litt goretex og skinn på samme støvel.

Har sett noen neopren støvler på XXL til 400 kr, det må vel være et kupp?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

så at J&F hadde noen tilbud på .22, men er usikker på om det er et godt tilbud prismessig. Jeg vet at det er delte meninger om type .22, så akkurat det er ikke så viktig. Men er dette valuta for pengene? Bang for my buck?

noen som vet prisene? har funnet pris på noe.

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=29568

Remington 597 i kaliber .22LR

Bushnell 3-9X32 kikkertsikte. (839,- på norma)

Schultz&Larsen lyddemper

 

 

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=29484

LEVERES I KALIBER 22

LYDDEMPER: A-TEC CMM4 (449,- XXL)

KIKKERTSIKTE: BUSHNELL 3-9X32 (839,- på norma)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...