Jump to content

Igjen svertes buesaken


ruben79

Recommended Posts

Så ikke ut til at det dyret følte noe særlig smerte, var nok heller jegerens nærvær etter skuddet som skremte litt. Var rask død også.

 

 

Jeg håper dette klippet kan få kaffen i halsen på noen, og kanskje kan gi de som liker å irritere seg, liker å ha noe å irritere seg over, noe de kan fordømme, heve seg over, og være bedre enn :roll: Selv klarer jeg ikke å la være å like det :wink:

 

Jeg har imidlertid to spørsmål:

- har dette NOE som helst med eventuell norsk buejakt å gjøre?

- hva viser klippet om pilas evne til treffe og til å drepe?

 

 

K

 

Jeg må si at jeg virkelig ikke håper at dette blir tilfelle i norsk buejakt, det var alt for langt hold. På tross av dette, så er det klart at pila var dødelig selv i dette tilfellet, noe som egentlig taler for buejakt i Norge. Selv er jeg for, og tror ikke at dette vil være noe vi ser her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 274
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Når man hørte på siste episode med 'Jegerjentene' og hvordan interessen var der borte og at den var enormt stigende og da også blant jenter. Og her sitter hylekoret og påstår at det ikke finnes dokumentasjon på at en jaktpil ikke er effektiv nok :roll:

I Idaho var det faktisk 2 mnd. i året det kun var tillatt med bue som jaktvåpen . En skulle nesten ikke tro vi bor på samme klode .

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg ikke at de fleste av oss anser Blundby som eksklusiv talsmann for De Fleste™ :wink:

Kongen kaller seg "Vi", og Kalstad omtaler seg selv som Kalstad, men Blundby altså nå omtaler seg selv som "de fleste". Da er man langt oppe i stigen.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nei. Det er vel nødvendig med en meningsmåling der... hvem vet vel hva folk flest synes om import av amerikansk ytterliggående jaktkultur? Stilig underholdningskonsept, men god reklame for ærlig jakt som matauk med respekt for dyr? Neppe!

Link to comment
Share on other sites

Hvem er det du mener vil "importere amerikansk ytterliggående jaktkultur"?

 

Og hvor i Viltloven og forskriften om jaktutøvelse står det at man kun kan drive jakt hvis siktemålet og resultatet er "ærlig matauk" - hva nå det måtte være?

 

Og hvis du, sånn i forbifarten, skulle møte "folk flest" (andre steder enn på partikontoret til Frp), kan du jo be dem svare på dette brevet som er skrevet til dem.

Link to comment
Share on other sites

Nei. Det er vel nødvendig med en meningsmåling der... hvem vet vel hva folk flest synes om import av amerikansk ytterliggående jaktkultur? Stilig underholdningskonsept, men god reklame for ærlig jakt som matauk med respekt for dyr? Neppe!

 

Du har ikke lest hele tråden, har du vel, Blundy? Og det er helt i orden at du lufter dine egne meninger uten å gjøre deg til egenutnevnt talsmann for «folk flest» eller «de fleste av oss». Vi skal ikke holde det imot deg at du bruker ditt eget hode selv om du ikke er «en av oss». :moresarcasm:

Link to comment
Share on other sites

" ærlig matauk" har gjennom historien vært den store trusselen mot faunaen , dyreliv og natur generelt. Det utryddet bisonen, geirfuglen , nesten ærfuglen og mange mange andre arter.

Mens "amerikansk ukultur" aldri vil være noe trussel mot noe annet enn enkelte menneskers følelser

( finfølelser ? ) og det enkelte dyret som blir skutt. Det er ikke mye som er så regulert og strengt håndhevet som amerikansk jakt.

Link to comment
Share on other sites

Et lite sidestøt: Matauk utryddet ikke den nordamerikanske bisonen. Å skyte ned en dyreart for skinnet sin del og la maten ligge igjen til ulv og ørn er neppe inn under det som regnes som matauk - er det? Det er heller det amerikanerne elsker å kalle "business oportunity" - making profit.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mye som er mer matauk enn business. Bison kjøttet først, så skinnene og til slutt knoklene ble cash crop for amerikanske settlere, litt slik som elfenben er for fattige afrikanske jegere i dag. Mens europeiske pengefolk som jakter for sporten i Afrika ikke er noe trussel. Urettferdig? You bet...

Link to comment
Share on other sites

Alle buejegerne jeg kjenner driver med rifle/haglejakt i tillegg. Og alle buejegerne jeg kjenner har startet med rifle/haglejakt for siden å utvide sin jaktinteresse til å inkludere buejakt.

 

Jeg synes igrunnen at den norske jegerstanden holder en høy standard, jeg. Og det er jo innen denne kategorien at buejegerne utgår. Så hvorfor denne mistenksomheten til deres moral.

 

Er det virkelig noen som tror at man plutselig legger vekk alt som er innarbeidet fordi om man skal drive en annen jaktform? Eller ligger det en tanke om at de råtne eplene innen den eksisterende jegerstanden plutselig skal bli buejegere alle som en? Isåfall er det vel grunn til å rydde opp i en (antatt) allerede eksisterende ukultur blant jegerstanden først som sist. En antatt ukultur som viderefører allerede innarbeidede uvaner?

 

Jeg har enda til gode å se denne type ukultur, men hva vet vel jeg...? Heller ikke står den påståtte ukulturen så klart for meg at jeg kan påstå at den er utvetydig innlysende.

 

Men for all del...om vi nå får en meningsmåling om buesaken så tar vi vel gjerne denne diskusjonen også så slipper folk å belyse sin egen glorie og slå seg på brystet for å vise sin egen fortreffelighet i tilbakelent selvsikkerhet. Med hevet pekefinger og refsende røst og insisterende nedlatenhet.

 

Jeg er kun en enkel sjel som driver begge jaktformene i følge jaktens grunnprinsipper i henhold til moral og etikk. Og om enn andre finner fornuft i sine uttalelser, så står jeg krenket til påstandene om at riflejakten min formodes utført moralsk og etisk forsvarlig mens buejakten min blir utført moralsk og ukulturelt forkastelig. Jeg finner det også underlig til antagelsen om at de av mine jaktvenner som også ønsker å drive med buejakt plutselig skal legge all etikk og moral til side så snart de har tatt buejegersertefikatet sitt.

Link to comment
Share on other sites

Kritikken er rettet mot suboptimal (reduserte feilmarginer) jaktform på storvilt. Utøvere kan ha gode intensjoner og plettfritt "rulleblad" men det er for meg ingen unnskyldning for å bruke en metode med reduserte marginer for å påføre unødig lidelse. Dette har vært diskutert.

Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg skulle skutt på vilt med bue på 100 meter ville selvsagt risikoen for å skadeskyte være større enn om jeg skyter på vilt i liggende stilling med rifla på 100 meter.

Men jeg har ikke tenkt til å skyte på vilt med bue på 100 meters hold min kjære blundy.

 

Dersom buejakt blir tillatt i Norge, vil jeg og andre skyte på vilt med bue på avstander som ikke vil medføre noen som helst større risiko for skadeskyting enn det evt. vil være med rifle i liggende stilling på 100 meter.

 

Enten er du ikke i stand til å forstå dette, eller så vil du bare ikke akseptere dette faktum da det strider med dine meninger om buejakt.

Det er jo mye bedre å synse om ting man ikke har greie på, enn å forholde seg til faktum.

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner det også underlig til antagelsen om at de av mine jaktvenner som også ønsker å drive med buejakt plutselig skal legge all etikk og moral til side så snart de har tatt buejegersertefikatet sitt.

Det skal en stor porsjon ond vilje til for å kunne hevde/anta noe slikt. Det er ordtak som lyder "Tyven tror at alle stjeler" - det kunne ikke passet bedre :winke1:

Link to comment
Share on other sites

det er "lov" å skyte dyr med åpene sikter på rifla på 2, 3, 400 meter men ingen som gjør det. så hvorfor skulle en buejeger som vet begrensningene på sikte, bue, "kulebane", lyd før treff osv skyte på lengre holde en det om er forsvarlig?

 

p.s. jakter ikke med bue selv, hadde sikkert vært gøy, men er langt fra flink nok til det enda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...