Jump to content

"Killshot", video med slo-mo av treff


M67

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Det er lov å tenke.

Det er (ganske) enkelt å komme på skuddhold med rifle. Med bue er det ikke like enkelt og det blir dermed fristende å skyte på for langt hold.

 

Det er så klart mange som kan beherske seg, men regler blir til for å stoppe de som ikke förstår sine egne begrensninger.

Mange kan kjøre bil etter noen øl. Promillegrensene finns for å stoppe dem som tror de kan kjøre fortere når de har drukket.

Link to comment
Share on other sites

Vi regner med at buejegerne ikke driver å skyte i fylla og at de har en høy standard for utøvelse av jakt. Argumentasjonen de har kommet med her på forumet viser at det er folk med en svært høy kompetanse på området og at de fremhever den korte distansen for skudd som en av sidene de setter pris på ved buejakt.

De som ikke kjenner sin begrensing bryr seg heller ikke om regler.

Link to comment
Share on other sites

Det er lov å tenke.

Det er (ganske) enkelt å komme på skuddhold med rifle. Med bue er det ikke like enkelt og det blir dermed fristende å skyte på for langt hold.

 

Det er så klart mange som kan beherske seg, men regler blir til for å stoppe de som ikke förstår sine egne begrensninger.

Mange kan kjøre bil etter noen øl. Promillegrensene finns for å stoppe dem som tror de kan kjøre fortere når de har drukket.

 

Snakker om tullprat.

Det er vel ikke mer fristende å skyte på lengre hold enn det man bør skyte på i forhold til egne og våpenets begrensninger med bue enn det er med rifle eller hagle.

Jeg klarer utmerket godt å la vær å skyte på for langt hold, samme om det gjelder rifle, hagle eller bue.

Det er mulig du ikke klarer å ha like oppegående selvkontroll når det gjelder skyting på vilt, men det får du nesten ta på din egen kappe og ikke overføre det på andre.

 

Det er bare folk med totalt manglende innsikt når det gjelder jakt generelt og buejakt spesielt som klarer å si noe sånt.

 

Det du tydeligvis ikke forstår, er at de aller fleste/alle som jakter med bue, skyter på vilt med bue på mye kortere hold enn de virkelig er i stand til å sette pilene sine innenfor hjerte/lungeområdet.

I motsetning til veldig mange riflejegere, hvor manges makshold på skytebanen fort blir makshold på jakt også.

 

Jeg klarer fint å holde alle skuddene mine innenfor hjerte/lungeområdet til et rådyr på 60 meter, men det er mye lengre enn det jeg vil finne på å skyte et rådyr på.

Og jeg skal garantere deg at jeg skyter veldig mye bedre med bue på 20 meter enn de aller fleste gjør på storviltprøven med rifle.

 

Jeg jakter da ikke med bue for å skyte på dyr lengst mulig unna meg.

Da bruker jeg like godt en av riflene mine isteden.

 

Det er merkelig hvordan enkelte tror at i det man tar en bue i hendene i den hensikt å jakte med den, så forvinner plutselig alle hemninger, krav og begrensninger man setter på seg selv som jeger.

Link to comment
Share on other sites

Det er andre rammer for hva som er etisk jakt med bue, men likevel ikke annerledes enn med rifle: Om jeg med rifla brenner skudd etter alt som ser ut som om det tenker på å røre på seg; eller skyter etter vilt på avstander jeg ikke mestrer, så jakter jeg uetisk. Med bue er det akkurat på samme måte; men avstandene man kan skyte sikkert på er MYE nærmere og mer utfordrende. For begge jaktformer gjelder at jegeren må kjenne og respektere de begrensningene som ligger i utstyret og sin egen kompetanse og ferdighetsnivå for å jakte etisk bra.

Link to comment
Share on other sites

Det er lov å tenke.

Det er (ganske) enkelt å komme på skuddhold med rifle. Med bue er det ikke like enkelt og det blir dermed fristende å skyte på for langt hold.

Er dette din erfaring når du har jaktet med bue eller gjelder eksempelet ditt buejegere du kjenner?

Eller kommer det fra en statistikk du har til rådighet?

 

Når jeg jakta med bue så var det nettopp utfordringen å komme nære som betydde mest.

Ja, jeg kunne sikkert ha brukt rifle på under 25 meter også men da buen er like human og effektiv som rifle på det holdet så ga det meg MYE mer å jakte med bue.

 

Buejegere jakter ikke med bue for at det er den best mulige måten å fylle frysern på!

De jakter for den gleden en vellykket jakt gir!

Og personlig følte jeg den mye større med bue enn med rifle :)

Link to comment
Share on other sites

Med bue er det ikke like enkelt og det blir dermed fristende å skyte på for langt hold

Dersom det kun var lov til å jakte med bue, så tror jeg du har rett. Dette er også tilfelle noen steder i USA, hvor en kanskje har et par uker med riflejakt, og tilnærmet uendelig "bow season".

Dersom man tillater buejakt, her i Norge, hvor riflejakt er tillatt, så tror jeg at de som MÅ skyte noe vil velge rifla. Det er ingen grunn til å strekke holdet med bue dersom en bare kan ta rifla istedenfor. Folk vil jakte med bue for å få de opplevelsene EJ snakker om, og da er det ikke interessant å strekke holdet.

 

I tillegg tror jeg at dette med å skyte på for langt hold er en sterkt overdrevet problemstilling når det kommer til buejakt sammenlignet med riflejakt - de som kommer til å gidde å jakte med bue vil være folk som har et helt annet forhold egne ferdigheter, langt dyktigere til å skyte, men også til å vite når det er tull å skyte, enn de riflejegere vi idag ser forsøke å skyte storviltprøven.

Bue er teknisk sett underlegen rifle i presisjon på langt hold, men noen skal holde i den også - jeg vet sånn ca hvor mye folk bommer på storviltprøven, og jeg vet også meget godt hva jeg kan, og ikke kan treffe på 90m (runder sammen 90 og 100m her)

 

Jeg skyter bedre på 100m med bue enn en godt synlig andel av riflejegerene gjør med rifle. Og jeg er vel i det nedre skiktet av skyteferdigheter om jeg sammenligner meg med de jeg kjenner som er ivrige buejegere...

Når vi samtidig vet at samme folk som må ha tre forsøk gjerne skyter på dyr i fart på 80m, stående - siden "de skyter bedre i skogen" - så tror jeg faktisk at eventuelle buejegere i Norge vil skadeskyte mindre enn riflejegerene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Denne er "fin" - et eksempel på akkurat det Haavard er redd for, jeg håper ikke vi får se denne type skudd her hjemme. Men jegeren regner det tydeligvis som en suksess (dyret er jo dødt) og er kjempefornøyd

pila kommer ned fra høyre hjørne i bildet..

 

Denne situasjonen er nok mer innafor, men - vel, ja...

 

Samme her

 

Denne er jo bra

 

Men de er "confident", og man kan bare lure på hvor mange ganger de bommer. Her hjemme, så "har man ikke lov" å bomme, og ingen forteller det på nettet - men i realiteten, når en jakter, i skogen, så får en jo med seg at folk skyter, og "bommer" - (dyr som ikke faller er jo bom), og "man må jo prøve, ellers får man jo ikke skutt noe" - det er et betydelig misforhold mellom nett/lærebok, moral, dobbeltmoral, og det som egentlig foregår irl.

 

Buejakt vil bli kraftig overvåket, og en kan heller ikke "bomme" og bare glemme det, og det vil stå ei pil i det skadeskutte dyret, din pil, og den vil ligge sammen med kadaveret om dyret dør, din pil - og du kommer jo også hjem med ei pil mindre, og jakter du sammen med noen, og hele tiden "mister" piler - det blir stilt spørsmål. og dette er noe alle buejegere vet. Derfor tror jeg terskelen for å skyte er veldig mye høyere enn for mange riflejegere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Uten å hverken forsvare eller forkaste etikken rundt den første videoen du viste til, så håper jeg du vet hvem det er, Tim Wells. En av de aller beste og mest rutinerte buejegerene der ute. Ta en titt på flere av filmene hans, blant annet duejakt i Argentina, så ser du ihvertfall at han har et snev av peiling på hva han driver med.

Men dette igjen blir jo akkurat det samme som diskusjonen rundt langholdsjakt med rifle, i beste fall forbeholdt de få riktig gode, i verste fall uetisk.

Link to comment
Share on other sites

Zenith,

 

Jeg visste ikke hvem det var, og har helt ærlig ikke satt meg inn i det. Jeg vil heller ikke fordømme eller godkjenne, jeg er ikke satt til det. Det skuddet er ikke noe jeg ville tatt, uansett hvor god jeg var, men det er faktisk hver enkelt sitt valg - og det er en ting enkelte synes å gå glipp av. Og det alle blir litt for ivrige iblant, og er man god, så slipper man oftere unna med det.

 

Diskusjonen omkring langhold er lik, jeg kommer aldri til å forstå hvorfor en ikke har samme diskusjon omkring drivjakt, eller omkring folk som åpenbart ikke kan skyte, og faktisk buejakt i seg selv, men alle har igrunnen det til felles at de som holder på med det og forsvarer det - faktisk vet mye mer om det, og er bedre skikket til å dømme, enn alle de som ikke vet en ting om det - men fordømmer det fordi de ikke kan det selv.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Buejakt vil bli kraftig overvåket, og en kan heller ikke "bomme" og bare glemme det, og det vil stå ei pil i det skadeskutte dyret, din pil, og den vil ligge sammen med kadaveret om dyret dør, din pil - og du kommer jo også hjem med ei pil mindre, og jakter du sammen med noen, og hele tiden "mister" piler - det blir stilt spørsmål. og dette er noe alle buejegere vet. Derfor tror jeg terskelen for å skyte er veldig mye høyere enn for mange riflejegere.

 

K

Derfor man har egne fargekoder/streker foran fjærnene/vanes i Danmark.

Hver jeger har sitt "mønster" (cresting) som er registrert.

Finner man dødt eller skadeskutt dyr med pil i så veit man gjennom det hvem skytter er!

Mer vrient med kule/hagle skulle jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...