Jump to content

Vanskelig å skyte med bue?


6.5-jeger

Recommended Posts

Heisann..

 

Har nå etter 25 år med konkurranseskyting med dfs og jaktskyting begynt å se meg om etter noe annet å skyte/konkurrere med..

 

Har aldri prøvd en skikkelig bue verken compound eller andre, men er litt fasinert av tekniske ting så en compound ser interesant ut.

 

 

SpØrsmålet da er til dere rifleskyttere som også skyter aktivt med bue,- er det vanskelig å treffe bra med bue? Vet det er det samme som å spørre om hvor langt et tau er, men jeg tror dere skjønner hva jeg mener.

Hvor mye er "bueteknikk", og hvor mue er det å holde i senter og avtrekkteknikk som på rifle?

 

R

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye er "bueteknikk", og hvor mue er det å holde i senter og avtrekkteknikk som på rifle

Tror du får komme og prøve, siden du er på sørlandet. Det er både likt og ulikt, veldig likt, veldig ulikt - min opplevelse er at det er veldig lite som er overførbart, bortsett fra treningsprinsipper og konsentrasjonsdelen. Måten man bygger opp et skudd på, prinsippene er like, gjennomføringen forskjellig.

I vanlig bueskyting er det jo ikke noe som ligner på et avtrekk, og selv om kroppsholdning og stilling er ekstremt viktig, så er det totalt forskjellig. Sikting er bortimot helt uviktig. Treffer du 15m svarten hver gang med bue, så er du nokså god, og det er ikke mye sikting som skal til for å klare det.

Ikke at sikting og slipp ikke er viktig, men om ikke "form", holdning og "bueteknikk" om du vil, er på plass, så er resten helt nytteløst. Rekylopptak er det vel egentlig man snakker om da, og rekylfasen, tiden der en må ha en repeterbart rekylopptak er jo i størrelsesorden 25-100 ggr lenger når en skyter med bue - betydningen for skuddet er tilsvarende mye større...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har også drevet med DFS skyting, og konkurranse med pistol/revolver.

Har bestandig savnet å trene hjemme, så kjøpte meg et Air Arms luftgevær for noe år siden. Så kom interessen for bueskyting, og anskaffet en compound bue.

Jeg er ingen erfaren bueskytter, trener for det meste på plenen hjemme. Men compound bue er veldig artig å trene med, og gir overaskende god presisjon.

Noen likhetstrekk med rifleskyting er det, man blir like mye straffet hvis men er ukonsentrert når pilen går.

 

Det som er flott med bueskyting er at det er høvelig lydløst, og pilene kan hentes og skytes på nytt.

En skikkelig blink er å anbefale, ellers blir pilene for ødelagt.

Når det gjelder utstyr, er bueskyting som alt annet. Det "baller" på seg etterhver.

 

Bueskyting er også en flott famillie aktivitet. Her i huset har alle bue, untatt den minste.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
6.5-jeger skrev (På 13.3.2015 den 12.51):

Heisann..

 

Har nå etter 25 år med konkurranseskyting med dfs og jaktskyting begynt å se meg om etter noe annet å skyte/konkurrere med..

 

Har aldri prøvd en skikkelig bue verken compound eller andre, men er litt fasinert av tekniske ting så en compound ser interesant ut.

 

 

SpØrsmålet da er til dere rifleskyttere som også skyter aktivt med bue,- er det vanskelig å treffe bra med bue? Vet det er det samme som å spørre om hvor langt et tau er, men jeg tror dere skjønner hva jeg mener.

Hvor mye er "bueteknikk", og hvor mue er det å holde i senter og avtrekkteknikk som på rifle?

 

R

 

Det vanskeligste til å begynne med, er å slippe pila med en snert, og jo flere piler man skyter jo mer sliten blir man til å gjøre denne snerten, så det er det første, selve siktingen kommer med øvelse, man kan skyte litt instinktivt og bare slippa pila, ellers så er det mer vanlige å konsentrere seg veldig og bli bedre og bedre, blir kanskje litt mye fokus på utstyr og sånt da, specs, spørs hvor seriøst du tar det da, jeg skyter bare for moro da, skyter ganske samlet, men er ikke noe fokus, opprinnelig er buer bare noe enkeltpersoner har for å variere kosten litt med å ta små fugler, ja når de lever som innfødte da i jungelen, det er ikke ment å være noe våpen eller noe sånt egentlig, mer for å variere kosten bare og da er ikke buene så veldig sterke heller, det er mer i vår sivilasjon at det er litt mer et våpen og såpass sterke som de er, ha det moro bare med å skyte, det er ingen konkurranse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...