Jump to content

Compound instinktivt


MH434

Recommended Posts

Er helt fersk hva bueskyting angår, så beklager hvis jeg stiller noen teite spm eller er på ville veier her..

 

Tenkte å kjøpe en compound bue til instinktivt skyting, altså uten release og sikter.

Har prøvd å lese litt om det på nettet, men er så mye fagutrykk og forklaringer at jeg som nybegynner ikke får med meg alt..

 

I hovedsak kommer min skyting til å foregå utendørs på blink og 3D figurer, jakt kommer nok ikke til å være et tema, ihvertfall så lenge forbudet gjelder her til lands.

 

Så jeg har satt opp en liten liste om hva jeg tenker av utstyr, så da kan dere gjerne komme med innspill om hva som funker/ikke funker.

 

2015 PSE Decree HD eller Source HD

NAP Centerrest flipper

Easton lightspeed 3D med 100gr pilspiss.

 

Del gjerne erfaringer om instinktivt skyting compound :winke1:

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser for meg at disse buene har såpass kort ATA at du vil få for skarp vinkel på strengen til fingerskyting. Til slik bruk bør du nok se etter en bue med 40" ATA eller lengre, og som har litt mer recurveaktige lemmer.

 

Hvorfor vil du ha en compound til instinktiv skyting og ikke en recurve- eller langbue?

Link to comment
Share on other sites

Tror nok Decree HD vil funke, den har 35" ATA. Har forresten sett flere skyte finger med 30-34".

Ang hvorfor compound, så er det det som jeg føler er mest interessant. En kjøper jo det en har lyst på, så lenge det virker til formålet :winke1:

Og etter det jeg har lest, så kan en fint skyte finger med compound..

 

Er to forhandlere her på østlandet såvidt jeg kan se, Cato og Humlekjær, tips til hvem jeg bør henvende meg til?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det et par år siden jeg la buene på hyllen for godt -bortsett fra noen tradbuer som jeg lufter av og til- så mye kan ha endret seg.

 

Jeg kjøpte to buer fra Humlekjær, men jeg kan på ingen måte si meg fornøyd med pris sett i forhold til kundebehandling. Det hele toppet seg da jeg kjørte fra Hamar til Fredrikstad, og etter å ha gjort avtale, for å kjøpe ny bue. Da jeg kom frem var ingen til stede.

 

Cato i Horten har jeg hørt mye bra om, men aldri handlet hos.

 

Den siste buen jeg kjøpte (en Hoyt Matrix) bestilte jeg fra Huntersfriend i Finland. Med utstyr sparte jeg nesten 5.000,- kroner sammenlignet med norske priser. Om jeg skulle rote meg bort i bueskyting igjen (den desidert dyreste skyteformen jeg har bedrevet), så kommer jeg nok til å handle fra utlandet igjen.

Link to comment
Share on other sites

Vi skøyt Oneida instinktivt i mange år.

Oneida Eagle Osprey er 44" så null prob med kniping på nock og drittal strengvinkel om man skyter 3 fingre under nock.

Skulle jeg kjøpt compund igjen så hadde ihvertfall ikke jeg vært i tvil hva jeg hadde kjøpt.

Oneida er utrolig gode buer å skyte med :)

Link to comment
Share on other sites

Og etter det jeg har lest, så kan en fint skyte finger med compound..

Man kan fint skyte finger med compound, men i tillegg skyte instinktivt føler jeg blir litt rart - mellomting mellom fugl og fisk - vet ikke. Men hver sin lyst.

 

Jeg tror, jeg vet, at jeg selv synes det er for mye knip, for ubehagelig, eller iallefall føles det ikke rett, å ha strengen så trangt rundt fingrene Men det er individuelt, og du skal kanskje ikke trekke like langt. Jeg synes 44" tyrkerbuer kniper for mye når dratt 3-finger, og det er nok derfor Tyrkeren trekker med tommel og hornring.

Venstrebue og hornring ville jeg faktisk vurdert veldig seriøst om jeg tenkte som trådstarter. Skal du ha sikte må du vel ha en høyrebue.

En compoundbue skyter VELDIG mye hardere enn en recurve, så det er noe å hente om en har lav dravekt, Men drar en recurven 50# skjønner jeg ikke poenget med compound for annet enn treffsikkerheten, og den kaster en jo på båten med releasen, og til en viss grad siktet - og du er like langt med en mye dyrere, tyngre, og mer komplisert bue. ? Compoundens force er letoff til å sikte, og til å rigle kroppen inn i rett form når en ikke har trening nok til at den kommer dit av seg selv, peep til å sikte rett, og kanskje viktigst, release til unngå å tulle til slippet?

Forresten villle jeg hatt en bue med minimalt med letoff, fingeslipp med mye letoff skjønner iallefall ikke jeg noe av - men igjen, sikkert individuelt.

Mye høyttenking og vasprat her, men mine 2-øre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Instinktskyting med compound med release kan ikke jeg helt skjønne poenget med!

Skyter man med 3 fingre under nocken og bruker pekerfinger som ankerpunkt i munnviken så fungerer det helt topp på

Oneida ihvertfall.

Pilhylle til instinktskyting bør man prøve ut mtp at man kanter buen!

Vi brukte veldig enkle pilhyller (husker sef ikke navnet) med plunger.

Men må si meg litt enig med M67 på puktet om meningen med det så lenge det finnes så mye bra recurves og langbuer på markedet.

Få ting er mere kos enn å rusle rundt og plinke med tradisjonelt utstyr :)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg håpa på også, ser jo Guy Fitzgerald skyter en Matthews creed xs, den er jo kun på 28" ATA! Itillegg er jo han Guy fyren en forholdsvis bøs mann og bruker 3 fingre på den bua.

 

Men jeg blir litt forvirra når noen sier at 35" ATA blir for mye knip, men andre sier det går helt fint med 30"+- ATA

Link to comment
Share on other sites

Man får mye penere slipp med lengre buer om man skyter med fingre!

Er en grunn til at alle targetbuer som er ment å skyte med hanske eller tab er lange!

Jeg skøyt mye med tab på slutten og fikk i snitt færre dårlige slipp pga det!

Super Archery Mitt fungerer både til jakt og targetskyting (Y)

 

http://www.lancasterarchery.com/martin- ... r-tab.html

 

Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Men jeg blir litt forvirra når noen sier at 35" ATA blir for mye knip, men andre sier det går helt fint med 30"

Det er jo individuelt. Jeg skyter for eksempel mye dårligere med korte tyrkerbuer enn med langbuer, delvis av denne årsaken - men jeg får jo sendt avgårde en pil uansett. Toppskyttere skyter selvsagt mye bedre, men også de ville skutt enda bedre med en lang bue i de fleste tilfeller. Det er en grunn til at man ikke ser ur-korte buer i VM. Man kunne fint skutt med en minibue, men man ville ikke vunnet. Men en toppskytter ville skutt mer enn bra nok til å imponere oss i senk. Uansett.

 

Så det er et spørsmål om hvor mye man vil handicappe seg selv, versus hvor lang og svær bue man vil slepe på. Hver mann sitt kompromiss. Ikke verre enn det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvor kort/lang ATA man kan skyte fornuftig med ved fingerskyting avhenger veldig av hvor lang dralengde man har.

Selv har jeg en dralengde på 32" og ved bruk av 3 fingre på strengen, er det totalt ubrukbart med kortere ATA enn 40" om skytinga skal bli brukbar.

Vinkelen på strengen og dens kniping på fingre og nock gjør at det blir meget vanskelig å få et godt slipp.

 

I tillegg foretrekker jeg helt klart lav let-off ved fingerskyting og raske skudd.

I området 30-40% synes jeg går bra, men ikke mer.

 

Jeg har skutt compound i mange år med bruk av fingre, da jeg startet med compound buer i 1986 og fortsatte med fingerskyting i mange år etter at de fleste begynte med release, men jeg foretrekker helt klart å bruke release når jeg skyter med compound nå.

 

Jeg må si meg enig med flere her om at en lengre trad bue er veien å gå, og er etter min mening mye morsommere om du ønsker å skyte instinktivt og med fingre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...