Jump to content

Nybegynner- recurve eller langbue


Oller

Recommended Posts

Kort og godt. Er splitter ny innen bueskyting. Og har lyst til enkel moro skyting (ikke jakt/konkurranse)

Har funnet ut at en recurve bue var tingen feks buesport.com sin recurve hunter (merket sto ikke oppført), men så ble jeg obs på enkle langbuer som feks samick vera med flere og syntes de så artig ut. Budsjettet for selve buen er satt til 2000 kr. Det jeg ønsker er en bue med potensialet til å teffer "rimelig godt"(hva enn det er (5 piler innen 10-15 cm fra 10 meter?)) , så for jeg øve meg bedre.

Jeg ser for meg presisjonskyting og "hurtigskyting" som ting å øve på (for underholdningens del)

Har sett meg gjennom div nettbutikker for bueskyting og forum og nå spørre om råd/tips her. hva er for og imot de ulike buestypene. Evt andre ting!?

 

Er 186cm og holder buen med venstre hånd. Ser for meg pund styrken på ca 40

 

Ps: nærmeste bueklubb er en dagsreiser unna så har ikke mulighet til å ta buene i nærmere åsyn

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ønsker er en bue med potensialet til å teffer "rimelig godt"(hva enn det er (5 piler innen 10-15 cm fra 10 meter?)) , så for jeg øve meg bedre.

Det klarer du greit med en hvilken som helst pinne med snor mellom endene, bare pilene er sånn halvveis rette.

 

Anbefaler at du ringer Ola, på tradbow.no. Han er den eneste buebutikken i Norge med genuin interesse for, og kunnskap om tradisjonelle buer. Han har både kjipt og dyrt, og er en tvers igjennom ærlig kar, og vil kunne fortelle deg både hva du trenger og hva som er kjekt. Anbefales.

 

Jeg ville ikke kjøpt hverken trad.- eller recurvebue av Buesport.no.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Til å begynne med. En relativt lang, "langbue", ikke en "engelsk langbue" men en laminert flatbue som er nesten like lang som deg selv, 80-90% av din lengde. Dravekt 40-ish ja, du er lang og vil dra langt, det er tyngre, så ikke mer selv om du er stor.

Piler, greie karbonpiler, med store fjær på - og du må ha ei matte til å skyte på.

 

Ala denne

raven-detail

 

Buer i den stilen finnes i 4000 varianter minst, fra 1000-lappen til det 20-doble, men fordelen er at det er lite å justere på, lite å bli distrahert av, og de er forholdsvis stabile å skyte med. Man kan skyte appelsiner hele dagen lang på 20m med en sånn bare man trener litt.

 

Ring Ola, det funker :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for tipset. Skjønner hva dere mente etter å ha snakket med Ola, han kan sakene. Var svært hjelpsomme, på alle måter. Fikk også lurt en kamerat til å kjøpe bue. Ble begynner bue på oss begge to, en recurve buen til samisk - red fox, 40#.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...