Jump to content

Nybegynner


Linnka

Recommended Posts

Hei! Jeg har lenge hatt lyst på buesett og har endelig bestemt meg for å kjøpe en. Men problemet er at jeg kan ingen verdens ting om bueskytting. Jeg har tenkt å kjøpe en recurve bue. Men åssen funker dette med pund og dravekt og størrelser?hvordan vet jeg vilken lengde på pilene jeg skal ha? Jeg er jente på 17 år, sånn passe sterk og er 172 cm høy. Har dere noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Bueklubb, som det sies over. Ikke kjøp bue fra nettet uten å høre med noen som vet litt - er mange som selger drit, og ukurante ting.

Hvor holder du til? Så kan vi kanskje peke deg i riktig retning. Ikke alle bueklubbene er like enkle å finne.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

For ikke å starte en nye tråd ? så melder jeg meg på som nok en nybynner. Har ellers lest et utall innlegg med denne innfallsvinkel og det første som slår meg er: "har du brukt søkefunksjonen", eller "har du oppsøkt en bueklubb". Til det første er svaret ja og det neste er nei, ikke så enkelt det..

 

Håper derfor på litt respons på det jeg lurer på.

 

Litt om meg selv, nå pensjonist 67 år, men rimelig i god fysisk form :winke1: klar for nye utfordringer ut over det å skyte rotter på bosshaugen med hjemmesnekra bue og piler i ungdommen.. Var ellers ganske god til å kaste stein og andre gjenstander. Kommer derfor på å satse på "instinktiv shooting" :shock: med recurve. Min totale armlengde er 67 tommer fra fingerspiss til fingerspiss, hvilket delt på 2.5 blir 26.8. Kontrollmålte med mål fra skjorteknappen til håndleddet: 27.5 tommer. (Høyde 1.78 (cm) og forsatt gift med samme dama. Dermed skulle min dralengde være ca. 27.5 tommer ?? pluss 1 eller 2 tommer ekstra som sikkerhet..

Har tatt sikte på en Hoyt Excel 23 tommer riser - etter eks. gode innspill fra M 67. Videre kommer jeg til å kjøpe brukt Hoyt G3 karbon lemmer, 66 tommer med 34 punds dravekt, hvilket blir 36 pund på fingeren med 28 tommer piler. Høres det ok ut ??

 

Det jeg videre lurer på ut fra dette er valg av type eks. carbonepiler, tommer (28 eller 29) og spine, likeledes type streng og lengde på strengen.

 

Noe annet å bemerke ?

 

Ellers gratulere med 08.05 og god helg !

Link to comment
Share on other sites

Skit i Hoytlemmene og kjøp SF, Axiomlemmene til SF er forbausende bra og nesten gratis - som nybegynner skal du nye snart uansett - da kan du kjøpe et sett SF Elite Carbon Foam. Brukt er alltid bra da, så glem det jeg sa først ;)

Du burde ha lange lemmer, 66" (står det 66" på dem så er de skummelt korte til deg, på en 23" riser) er vel korte, og det er kort, for en voksen mann (buen din blir da 64", som igjen, er kort). 36# på korte lemmer, og kort riser, blir lett litt tungt på slutten for en som ikke er vant. Dralengden er ikke lineær over 25" omtrent på en 66", og 28 omtrent

Se hardt og lenge på et sett 70" Axiom +, på 28#-ish. Det er alltid bedre å ha god teknikk og gode skudd, enn glipptak med kraftig bue. 38# blir det, på den kort riseren, omtrent, circa - jeg tror personlig det blir mye.

Surrete? Vel, finn noen irl og spør, eller skit i det og kjøp, du blir neppe ruinert.

 

Jeg bruker kun Gold Tip piler, er du 67 så trenger du GT Traditional ;) og du trenger 5 1/2" fjær. Se på 3-Rivers Archery. Samme hva slags egentlig, bare det er kvalitet. GT er OK, og ikke for dyre, og veldig solide.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...