Jump to content

Elefantjakt


d-sle

Recommended Posts

Sett flere videofilmer av dette. Buen de bruker er kraftig, mener det er 80 pund eller mer som gjelder. Gutta trener for å holde dette vedlike og kunne dra den buen. Litt enklere med armbrøst som også kan brukes noen steder.

Da kan man også tenke seg at det finnes buer som kunne tatt ned det norske hjorteviltet også;)

NB: Jeg har aldri prøvd bue før.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Komplett unødvendig og i dag reint sadistisk jaktmetode på så stort vilt! Jeg går med på bue til rådyr og nedover under tvil og dersom kyndig skytter. Jeg er kjent med hvordan buer dreper ulikt fra rifler. En ting er sikkert, de dreper ikke raskere. Buejegere i afrika som jakter B5 har backup av tunge rifler uansett og da er det sportslige poenget også helt borte. Sånt ødelegger (i likhet med lavpanna ulvejegere fra Hedemark) jegeres allminnelige ry.

Link to comment
Share on other sites

Men du ser sikkert forskjellen. Det stilles kun med villet handicap og falsk machismo der buejegeren uansett må ha moderne våpen som backup. B5 har lenge blitt jaktet av enslige jegere med rifle. Oddsene for å overleve noe slikt med alene bue er... Og da kan man si hva man vil om teoretisk drepeevne ved kutting, utblødning etc. Alt mulig rart dreper. 7.62x39, giftåte og innfødtes piler har som regel etter langvarig pinelse tatt livet av mange elefanter. En dokumentar som gjorde inntrykk på meg var der en elefant hadde 40+ piler og spyd i seg, jaget av innfødte i dagevis. De brukte det beste de hadde, og det er vel ok, men at vi ikke skal prioriterer hurtig felling fremfor eget oppblåst ego er forkastelig. Skal buejakt bli akseptert her til lands er det nok en ide å holde seg litt nøktern og lite smart å foreslå at elg for eksempel skal jaktes med bue. Det går fint an å finne videoer eller beretninger av elefanter skutt med 223 etc og faller raskt, men hvor ofte skjer det? Samme med bue! Elefant.... Klart det er mulig...men koko!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal buejakt bli akseptert her til lands er det nok en ide å holde seg litt nøktern og lite smart å foreslå at elg for eksempel skal jaktes med bue. Elefant.... Klart det er mulig...men koko!

Jeg har sett noen videoer av jakt på flodhest med bue, det ser ikke bra ut for å si det sånn. Pila forsvinner inn i Flode, og Flode blir rasende forbanna - Flode blir terminert av PH med grov dobbeltrifle...

 

Men elg? Deg skytes tusenvis av elk, mule deer og moose i USA hvert eneste år, problemfritt. Elgen er en tynnskinnet kar, og den er lett å komme nær (so f.. big it is f.. impossible to f.. miss...)

Jeg ser ikke problemet?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Problemet er jegeres allminnelige ry når jakt begynner å fremstå som lek og ikke nøktern høsting av naturen... I tillegg vil det bli mye elg som flyr rundt med piler i seg og infiserte sår. Dette er tilfellet i USA med rådyr. Leste en artikkel (kan sikkert finne den) hvor 1/10 eller 1/20 rådyr påskutt med bue ble funnet... Dette er praktisk jakt og ikke teori der en antar at kun de beste bueskytterene jakter og skyter under optimale betingelser. Elgjakta er vel grisete nok for befolkningen som den er med skadeskytinger og ettersøk. Hvorfor legge til enda mer dårlig reklame?

Link to comment
Share on other sites

Leste en artikkel (kan sikkert finne den) hvor 1/10 eller 1/20 rådyr påskutt med bue ble funnet...

Du trenger noe dramatisk å lese deg opp. Rådyr finnes forresten knapt i USA!

 

Selv de MEST kritiske rapportene, laget av dyrevernaktivistene selv, bruker tall som et skadeskutt dyr per dyr som blir "høstet" - altså 50% skadeskyting, det er fra de som ikke skyr noen midler for å stanse jakta... Jegerene opererer med tall under 10% (som jeg mener er uakseptabelt høyt) og vi skal være åpne for at tallene er høye i USA, spesielt på hvithalehjort, og delvis på grunn av forvaltningen, og mangelen på gode krav til jegerene, og på grunn av en, mange steder, noe foreldet jaktmoral.

En rekke steder er buejakten en sesongforlenger, buejakta varer mye lenger enn riflejakta, og alle som vil jakte mer kjøper en bue... Samtidig er det ikke krav til opplæring om du er født før en eller annen dato - typisk på 70-80-tallet.

 

I Europa derimot, jaktes det med pil og bue i Frankrike, Spania, Danmark, Finland og Åland, samt en del østeuropeiske land. Dette er "high end" jakt, som i regelen er dyrere enn riflejakt, og som regel trofejakt, og der en gjerne må betale om dyr blir påskutt, eller iallefall truffet... Det fremmer ikke villmannsskyting. Det er også strenge krav til opplæring. Det finnes statistikk fra disse landene, og den er sammenlignbar med den som finnes for riflejakt.

Uansett - når man går ut med 4 piler, og kommer tilbake med 3, og ikke noe dyr (husk også at jaktkamerater vet hvordan pilene til hverandre ser ut, alle har stort sett unike piler, så finner man den i et dyr, så vet man hvem som skjøt) da bør man ha en god forklaring.

 

I USA er det jo public land osv., det er lett å forsvinne i mengden, og mange jakter på samme mark. Her hjemme, på et 10 000måls elgterreng, om det begynner å dukke opp elg med piler i ræva og snuten? Hvor lenge tror du vedkommende buejeger(e) har jakt der? Samme med rådyr, vi vet ingenting om hvor mange dyr som blir påskutt og skadeskutt med rifle og hagle - men med bue er det etterprøvbart - skadeskyter du en elg med bue - ja så står DIN pil i den elgen - jeg tror folk vil prøve å unngå det i det lengste. Rådyr skyter man vel stort sett gjennom, men om grunneieren begynner å finne piler overalt, og ingen rapporterer om påskutte rådyr...

Slik norsk jakt er organisert, og så mye fokus som det er, eventuell buejakt i Norge kommer til å bli på et nivå der folk knapt tør å skyte. Norsk jaktetikk er også blant den mest kravstore i verden. Og det koker ned til moral, til å vente til man vet man treffer, og da treffer man, akkurat som med rifle - og med ei "vi prøver"-holdning, så bommer man, akkurat som med rifle. Egentlig er det veldig liten forskjell, bortsett fra at effektiv skyteavstand kanskje er rundt 1/6, og en må la en del dyr som en ser - gå videre uten å kunne skyte. De som ikke kan klare å la være å skyte, kan heller ikke jakte med bue - men de burde nok ikke jaktet med rifle heller.

Og der kan jo Blundby få rett i noen tilfeller. En dyktig rifleskytter kan berge seg, og få ned dyra han skyter på, selv om han skyter på "alt han ser", for det er uhyre sjelden en ser hjortedyr som er utenfor maksimal skyteavstand med rifle - jeg vet ikke om jeg har opplevd det :wink: Og mange klarer å treffe dyr i fart også. Med bue vil selv den dyktigste skytter oppleve (ofte) at dyret er utenfor rekkevidde.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke det helt store problemet med buejakt all den tid det utføres etter beste evne etter en vellykket oppskyting før jakta. Når det er sagt, så mener jeg personlig det muligens bør være et tak på antall forsøk en har på skyteprøva, til forskjell til hva som er praksis med riflejakt i dag. Buejakt vil neppe bli noen stor breddejakt her hjemme, så det vil neppe by på noe problem med en ganske streng skyteprøve før jakta. De som er ivrige nok vil klare en streng prøve.

 

Det er en vesentlig praktisk forskjell på hvordan storsamfunnet vil oppleve en skadeskyting med tanke på om den er gjort med rifle eller bue. Vi kan vel alle være enige om at hjorten på bildet ikke ser spesielt fornøyd ut og at dette bildet har en utrolig sterk visuell effekt. Folk flest har ingen egen erfaring med hvordan et skadeskutt hjortedyr ser ut. (Påskutt med rifle.) Noen ser svært skadet ut, andre ser mindre skadet ut. Hjorten på bildet ser ALLE at er skadeskutt, det skal ikke undervurderes hvilken efekt noe slikt vil kunne ha på folk sitt syn på storviltjakt samt jegere generelt om slike dyr trekker inn mot tettbygd strøk. Derfor mener jeg personlig det skal være en større bariere for å få lov til å utøve denne jaktformen her hjemme. Dvs en streng og krevende skyteprøve hver høst.

 

Om det er elg eller rådyr som er målet for jakta tror jeg er av mindre betydning, en bue er effektiv om pila treffer der den skal.

 

 

1994191.jpg

Link to comment
Share on other sites

M67 har en edruelig oppsummering.

Anti-buejegere bør lese innlegget både to og tre ganger og deretter sette seg i Lotusstilling og tenke lenge og nøye gjennom det han sier.

 

Når det gjelder bildet som Kammerherren poster vil jeg hevde at dette er photoshop.

En jaktpil ville sannsynligvis ikke stoppe i skallen på hjorten på denne måten med spissen akkurat utenfor skinnet.

Som illustrasjon er det derimot slike bilder motstanderne elsker og går i fistel over.

Link to comment
Share on other sites

http://animalrightscoalition.com/doc/bo ... report.pdf" target="_blank" target="_blank

 

Joda, fra dyrevernere, men igjen de er jo mer opptatt av dette en de fleste jegere, og det vises til undersøkelser fra ulike kilder. Litt variable tall, ikke så ille som jeg trodde jeg husket. Tror nok det underrapporteres mye skadeskyting uansett.. Er nok mulig å gjøre det på en anstendig måte av gode jegere (som "high end" europeisk jakt) derfor var jeg i utgangspunket for buejakt inntil rådyr.... Men når en ser mangel på magemål ved å påstå det går greit og fint på elefant.... Da faller i alle fall min generelle goodwill raskt. Tror ikke jeg er den eneste.

 

Sorry mente hjort...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg trenger ikke å legitimere min jaktform. Den er lovlig. Bevisbyrden ligger ikke hos meg! Vis meg overbevisende dokumentasjon på at bujakt på B5 er humant og effektivt. Ingen enkelteksempler eller anekdoter! For min del er dette ganske uinterresant, men jeg klarte ikke å la være når Elefant ble nevnt...

 

Når du ser filmen linket over er det ikke akkurat overbevisende humant heller. Hvor lang tid gikk det før den døde? Klippet viser ikke akkurat det. Og det er sikkert av de absolutt beste tilfellene det kan bys på.. Sitter nå og ser mye stygt lagt ut på youtube av buejakt på elg etc...

 

Jeg synes det er stygt og undergraver normal jakt som allerede er på vikende front i mange afrikanske land.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder bildet som Kammerherren poster vil jeg hevde at dette er photoshop.

En jaktpil ville sannsynligvis ikke stoppe i skallen på hjorten på denne måten med spissen akkurat utenfor skinnet.

Som illustrasjon er det derimot slike bilder motstanderne elsker og går i fistel over.

 

Ikke at det er viktig for diskusjonen, men vil ikke noe slikt kunne skje om skyteavstanden er uforsvarlig lang? En pil vil vel normalt miste mye kraft om avstanden går ut over de normale jaktavstander?

Link to comment
Share on other sites

Det bør helst erfarne buejegere svare på Kammerherren.

Intrykket mitt da jeg så bildet var at dette var "nesten for godt til å være sant" sett fra en motstanders ståsted.

 

Min svært begrensede erfaring med buejakt begrenser seg til å dele jaktcamp i Sør Afrika med en gjeng amerikanere en tre ukers tid.

Det jeg så og opplevde der fjernet i hvert fall min usikkerhet til om dette er en human jaktform.

Det de gutta presterte av smått og stort vilt imponerte i hvert fall meg.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er noe underlig med motargumenter, som bygger på en forutsetning om at andre jegere har dårligere moral/etikk en det en selv har.

Det er tydeligvis en redsel for at dette på sikt skal legge begrensninger på ens egen jaktutøvelse, som selvfølgelig er 100% både moralsk og etisk. Dette er ikke noe spesielt for argumentasjonen mot buejakt, en ser det også i en del andre tråder her. Og hører det rundt kaffebålet og på skytebanene.

 

Dette er en trangsynthet som ikke gagner noen på sikt, det er nok av andre som vil begrense jaktutøvelsen. Det finnes også jaktformer som jeg ikke vil eller kan bedrive. Enten fordi jeg ikke har interesse, forutsetninger for, eller synes noe særlig om de. Samtidig som det helt sikkert er noen som ikke liker min måte å jakte på.

 

De jeg har truffet som skyter bue og ivrer for buejakt, framsto for meg absolutt ikke som noen bajaser eller rambo typer.

Vil vel tro at både oppskyting og indrejustis i buejaktmiljøene vil sørge for at denne jakta utøves på en forbilledlig måte, hvis det skulle bli tillatt.

Link to comment
Share on other sites

Nå driter jeg en skikkelig tjukk en i om de jakter elefant eller ikke med bue. De innfødte har uansett gjort det i århundrer. Vår hjemlige elg derimot, Blundby?

Hvorfor er det OK at en i pil sendes gjennom et rådyr, slik at det dør, men ikke OK at ei likens pil flyr gjennom en elg slik at den dør, blir helt nøyaktig like død faktisk? Kanskje bør det være et høyere krav til anslagsenergi? Det ER lenger gjennom en elg enn gjennom et rådyr? Eller skal jegeren få avgjøre det sjøl? I min verden er vel jegeren interessert i "clean kill", så han velger noe som beviselig virker - i din er vel buejegeren såpass lavpannet at han bruker noe som stopper i skinnet?

Et rådyr tror jeg nesten jeg skal klare å kaste ei pil hardt nok på (så var det å treffe da...) Men en elg er litt mer solid bygget. Uansett, hjertet på en elg er minst 4 ganger større i alle retninger enn på et rådyr, og 4 ganger lettere å treffe - lungene er som låvedører - større enn hele rådyret omtrent - hvorfor er det greit at et rådyr blør av blodtrykksfall, og ikke en elg?

 

Jeg ser bare mistro og uvitenhet. Argumentasjon på grunnlag av hvilke tvilsomme avgjørelser en tror folk vil ta, og på grunnlag av hva en gjetter om pilas effekt, litt på grunnlag av egen usikkerhet, og en grunn man faktisk bør passe seg for - å argumentere for at noe bør være forbudt, med at det er forbudt? Er det slik at alle lover er riktige, og må stå til evig tid?

 

En ser jo på video at bueskutte dyr flykter, som oftest. Hva rådyr gjør når skutt med rifle har jeg ikke sett så mye av på video, jeg har bare sett mine egne rådyr - og de faller som regel på stedet. Andre forteller jo at rådyr løper som bare det når skutt med rifle, jeg har heldigvis bare sett det et par ganger. Der kom jeg forresten på en ting, som faktisk vil gi en vesentlig reduksjon i antallet påskutte dyr som ikke blir funnet, kontra USA. Ettersøkshund.

 

I USA, finner du ikke et dyr med å gå og lete selv, så finner du det ikke. Ettersøkshund er for en stor del ukjent, og til en viss grad uønsket, man leter litt, og konkluderer med at "den klarte seg sikkert", eller kanskje av og til, "så fikk coyotene litt mat..." og går og skyter en ny. De fleste jeg kjenner her hjemme vil ringe ettersøkshunden når slikt skjer - jeg vet det skjer med rifle, og for rådyret sin del så blir de da som regel funnet døde nokså fort. Elgen derimot har jo som regel en hund etter seg allerede når den blir skutt (på) og må man ha et tilkalt ettersøk etter den, så er det som regel fordi den ikke er død.

 

Jeg fulgte forresten en diskusjon på et annet forum om holdbarhet på jaktspisser og hvor egnet de var på hvithalehjort. Og en kar klaga på at en bestemt spiss (NAP Spitfire) ble ødelagt hver eneste gang han skjøt en hjort. Flere lurte på dette, for de hadde ingen problemer med penetrasjon med denne spissen, pilene gikk alltid igjennom - Ja, svarte han, de går jo selvsagt gjennom - men de blir jo ødelagt når de treffer bakken bak dyret...

 

Jeg tror at buejakt her hjemme vil være for de få, for de med særs rike rådyrterreng, og for de som jakter elg alene - kanskje vil en jakte elg mer alene, hvem vet. Kanskje vil noen jakte hjort på vestlandet. Det er ingen tvil om at det vil være meget krevende jakt, og midt i blinken for jaktnazistene som hetser en nord og ned skulle en skyte et rådyr mindre enn en dagsmarsj fra et jorde. Og de tingene kan en diskutere ad nauseam.

Det går selvsagt også an å mene at bue ikke er mer humant enn enn rifle - trolig er det ikke det, jeg vet ikke. Dyra dør, så jeg bryr meg faktisk ikke om det er 1% "mer" eller "mindre" humant. Gjør en det, eller dersom forsøkene som var planlagt hadde vist at dyra led vesentlig mer enn ved rifleskudd - vel, da fant vi ut det, og kan la vær, på et vitenskapelig grunnlag.

Men at det skal være noen som gidder å diskutere om evnen til å faktisk drepe viltet er god nok, det forstår jeg ikke. Det er grundig dokumentert fra før.

 

Nå drar jo Blundby opp elgen, på den store siden av rådyr - en annen ting jeg ikke forstår (Gud det er mye jeg ikke forstår, Gud f.eks. :roll: ), er hvorfor det ikke kan være lov å jakte småvilt med bue? De færreste vil argumentere for at det ikke er effektivt nok på hare, rype, storfugl, gås... Vanskelig, ja - men i tette harebestander slik de vi ser på enkelte øyer, langt fra umulig. Osv...

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hei!

Har hørt det jaktes Elefant med Pil og Bue. Stemmer dette og hvordan går det an og felle en diger elefant med dette våpenet.

Det er minimumskrav til kaliber for rifle for felling av dette dyret så jeg stusser på dette-))

 

Det er overhode ikke noe problem å avlive en elefant rimelig raskt med pil og bue.

Det avhenger selvsagt av at man bruker kraftig nok bue, tung nok pil og en pilspiss som egner seg til oppgaven.

I tillegg kreves det selvsagt at man treffer der man skal.

 

Jeg har lest en del og snakket noe med en person som har vært PH(Fritz Rabe) i mange år, og i tillegg til jakt med rifle, er han også veldig ofte PH for buejakt og spesielt buejakt på B5.

Han har fortalt at det vanligvis tar 10-20 sekunder fra pilen treffer, til elefanten går i bakken, om pila treffer der den skal.

Til tider går det også raskere.

 

Hovedgrunnen til at det skjer skadeskytinger på elefant med bue, er at jegeren overhode ikke takler situasjonen og ikke treffer der han bør.

Hvilket også er hovedgrunnen til at riflejegere skadeskyter elefanten de ønsker å felle.

 

Mange er overhode ikke i stand til å takle situasjonen når de står 10-30 meter fra et dyr som er veldig stort og som fort kan tråkke dem rimelig flate.

Spesielt gjelder dette personer som har lest litt for mye bøker eller sett litt for mange filmer som omhandler angripende afrikansk storvilt.

 

Det er spesielt en som er meget kjent for å være foran kamera når det skytes angripende såret vilt og har gitt en del jegere troen på at dette er normalen ved jakt på B5.

Han driver kun med riflejakt som jeg vet om.

Link to comment
Share on other sites

For noe svineri! Det er kun hjerneskudd som effektivt og pålitelig dreper en elefant hurtig. De har så mye blodvolum at det verken er sikkert for jegeren eller humant for elefanten å satse på hjerte/lungeskudd. Elefantskallen, selv fra siden penetreres ikke pålitelig (sannsynligvis ikke i det hele tatt) med pil og bue. Det er synd, men jeg blir ihvertfall mer negativ til bueskyting og buejegere når jeg leser innlegg som dette. Hadde buejegere vært smarte så hadde de selv argumentert mot slikt og kanskje fremstått mer seriøse..Fritz Rabe og co tjener gode penger på at folk kommer og skyter med bue. Jeg vet om flere ph'er som er av motsatt oppfatning.

Link to comment
Share on other sites

Et hjerneskudd er det foretrukne skuddet på elefant, men den dör jo av et velplassert hjerte/lungeskudd også.....nå snakker jeg om skudd fra grovkalibret rifle..

 

Hjerneskuddet er vanskelig da målet er lite...mange eksempler på mistet elefant..

 

Jeg stusser litt på at det skal väre så om å gjöre og felle elefant med bue men vet for lite om dette til uten videre og avfeie det..

Link to comment
Share on other sites

Var det at de fleste elefanter faller død innen 15-20 sekunder som var svineri Blundby?

I stedet for å terpe på egen uvitenhet, burde du kanskje følge et råd du fikk lenger opp i tråden og lese deg krafig opp?

Buejakt er og blir like humant som riflejakt! Like effektivt er det ikke siden sjansen for å komme på skuddhold er mye lavere. Men det var vel ikke det som ble diskutert?

Til slutt; som alltid, jegere er andre jegeres verste fiende. Hvor vanskelig er det å akseptere at andre jakter annerledes enn en selv? Jeg kunne lagt ut en video for deg der en diger wapitihjort stuper død på stedet etter et treff i lungene av ei jaktpil, men jeg gidder ikke kaste bort tid på ignoranse.

Link to comment
Share on other sites

Det er synd, men jeg blir ihvertfall mer negativ til bueskyting og buejegere når jeg leser innlegg som dette. Hadde buejegere vært smarte så hadde de selv argumentert mot slikt

Jeg vet ikke en ting om elefantjakt - sannsynligvis vet heller ikke du stort. Har du jaktet elefant? Har du lest deg like grundig opp som om buejakt :wink:

Uansett, poenget mitt er at jeg ikke kan argumentere hverken for eller imot elefantjakt med pil og bue. Jeg vet ikke nok om det til å overprøve de som faktisk driver med det. Det som er åpenbart er at jeg hverken har økonomiske midler eller fysisk styrke nok til å jakte elefant med bue på noe som helst forsvarlig vis. De som skyter 1000gr piler fra 90 punds compoundbuer, kanskje... Uansett, det er i Afrika, der diktatorer dreper folk for moro skyld - kanskje en viktigere ting å engasjere seg i?

 

Men jeg blir provosert av innlegget ditt, og det kraftig. Jeg er bueskytter, og buejeger, såvidt - først og fremst bueskytter. Det er 10 000 medlemmer i Norges bueskytterforbund, og du blir negativ til ALLE? 9000 av dem har ikke engang hatt ideen å jakte med bue, og du blir negativ til dem? Fordi noen idioter i Afrika plager elefanter? Det er som å si at alle med navn på B er hestkuker siden Blundby er uenig med meg? Mener du dette?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror rett og slett ikke på at de fleste elefanter skutt med bue (hjerte-lunge) dør etter 15-20 sekunder. Det hjelper lite å komme med åpenbare usannheter når en forsøker å få gjennom noe som i utgangspunktet er så upopulært som dette...

 

Jeg mente ikke bueskyting som sport... kun buejakt!

Link to comment
Share on other sites

Interessant argumentasjonsrekke:

 

Kun hodeskudd på elefant er humant, ergo kan man ikke bruke noe annet enn det som fungerer til dette... Tror du på dette selv?

 

De fleste anbefaler faktisk at man skyter hjerte-lungeskudd på elefant. Dette er faktisk det sikreste skuddet man kan ta. Det er den største blinken, dyret er garantert dødt ved en Treff i denne sonen. Den blør i hjel som alt annet vilt..! Ok - den har lav puls, så det går noe lengre tid pga størrelsen, men vi snakker sekunder ikke minutter uansett: Den dør av blodtrykksfallet og sovner inn som alt annet!

 

Hodeskudd er en helt annen sak: Det er noe man skal ha god erfaring/kunnskap om før man foretar det. Det er veldig lett å sleive såpass utenom hjernen at elefanten stikker, og da hjelper ikke noe ettersøk. Den elefanten finner du aldri igjen.....

Det som henger igjen hos de med denne holdningen er den noble ideen om at dyret skal dø i smellen. Dette er langtfra den europeiske jaktkuktur hvor vi etterstreber ren sikker jakt.

Det er ingen motsetningsforhold mellom buejakt og etisk ren jakt. Det setter større krav til jegeren, ved at man ikke bare kan klaske på et halvgodt skudd som mange gjør i elgjakta, vel vitende om at dyret mest sannsynlig dør ganske raskt likevel. Blir det ettersøk av det så sier man "shit happens" og alt er vel?

 

Bell skjøt forresten mange elefanter med 7mm, så trenger ikke grov dobbel. Han hadde forresten også ei dobbel 400J, som ble lite brukt. Uforstyrret elefant dør uansett så lenge den treffes der den skal. Man trenger ikke kaliber lik skonummeret for å jakte på den..

 

For å vise litt hvor pussig denne argumentasjonen er så har jeg følgende spørsmål:

 

Skal vi begynne å skyte hodeskudd på elg og hjort også slik at de dør i smellen?

 

De som gjør dette har blitt hengt ut av jammerkoret før....

 

Piler er utmerkede redskaper til å drepe dyr med. De gir ofte bedre utblødning siden den skjærer fremfor å rive, samt at den har en veldig god dybdevirkning. Det blir som med rifler - man velger pilvekt/ hastighet egnet for viltet man skal jakte.

 

Deretter skal man avlevert et sikkert skudd. Det er jegeren som avgjør hva som er etisk forsvarlig jaktt.

Høres det kjent ut?

Link to comment
Share on other sites

Bell er ikke kjent for å ha vært særlig opptatt av hvor lang tid det tok....dessuten var det vel sideskudd mot hjernen han foretrakk. Å skyte en elefant i hjernen på <50m hold er nok litt ulikt å gå etter den lille hjernen til elg under norske jaktforhold. Nå skyter jeg elg og ikke elefant... Det er hodeskudd som stopper farlig vilt. Det går ikke med bue og bue er dermed uegnet til formålet. Tullete når det uansett må være backup med moderne våpen. Jakt bør ikke fremstå som umoden lek der dyr lider unødig. Å skyte elefant med bue er forkastelig. Marginene krymper unødig og det tjener ingen hensikt.

Link to comment
Share on other sites

Dette emnet er også diskutert på en annen tråd med samme deltakere. Jeg vil sitere noe jeg skrev på den tråden da det er like relevant i denne tråden.

 

Det er noen som ikke vil forstå hvordan kuler og piler oppfører seg i vilt. Debatten burde være om buejakt, og hvilke utfordringer det gir utførelsesmessig, ikke om forhold som er kjent dersom en vil søke kunnskap.

Det refereres stadig vekk til rapporter og undersøkelser fra USA, det er en avsporing da disse er helt irrelevant for norske forhold. Jakt opplæring og jaktkultur er så ulik at det ikke kan sammenlignes, det er også mange tråder på kammeret med tilsvarende kritikk av riflejakt i USA. (Det er også noen som har kritisert ettersøk med hund i USA. De bør nok lese litt mer fakta, jeg anbefaler "Tracking Dogs for Finding Wounded Deer" av John Jeanney).

Jeg har tidligere skrevet litt om letalitet og effekt av kuler og piler, det har vært noen som ikke vil være enig, og jeg utdyper derfor dette litt mer i detalj slik at de som ønsker å forstå mer får mulighet til det.

 

En kule brøyter seg gjennom vevet, det vevet som er umiddelbart fremfor kulen blir revet i stykker og på samme måte som en båt gjennom vann skyver den vevet til side. På grunn av hastigheten av kulen og vevets inkompressibilitet får vevet en så stor hastighet radielt at det blir en større åpning enn diameteren på kulen. Det skaper der som kalles "temporary cavity" på engelsk, og er som navnet tilsier en midlertidig utvidelse av sårkanalen. (I annen faglitteratur kalles dette kavitasjon.) Den midlertidige utvidelsen skader vevet, og vevet vil ofte være så ødelagt at cellene dør, blodårene er imidlertid så elastiske at de hovedsakelig blir ødelagt ved direkte treff av kulen. Effekten av den midlertidige utvidelsen har derfor ingen effekt på umiddelbart dødelighet. Umiddelbar dødelighet skyldes blodtap gjennom den permanente sårkanalen, og er en funksjon av frontareal på kulen og freffområdet. Dersom såret ikke er umiddelbart dødelig, vil det avrevne vevet og det vevet som er skadd av den midlertidige utvidelsen av sårkanalen dø, og på grunn av at kulen drar med seg hår og skinnrester fra overflaten vil det ødelagte vevet infiseres, og føre til at dyret dør etter noen dager av infeksjon og feber.

Så lenge kulen treffer med underlydshastighet vil det ikke dannes noen sjokkbølge, det blir en påvirkning der vevet skyves bort av kulen på samme måte som en båt gjennom vann, dette genererer selvfølgelig lydbølger i vevet, men det er en kontinuerlig prosess som pågår til kulen har stoppet eller penetrert. Lydbølgene starter i det øyeblikk kulespissen treffer, og lydnivået øker etter hvert som kulen ekspanderer, og mer og mer vev rives i stykker. Sammenlignet med energinivået på lydbølger som brukes for å knuse nyrestein på sykehus er lydbølgene fra en penetrerende kule mye mindre, og har ingen skadelig effekt på vev. (Hastighet på en riflekule når den treffer vev er som regel mindre enn halvparten av lydhastigheten).

 

Når en pil treffer skjærer den gjennom vevet. På grunn av elastisitet og spenninger i vevet trekker vevet seg bort fra såret og pilspissen glir frem med minimal friksjon. Sammenlign med å skjære plastfolie med skarp kniv når du har litt strekk på folien.

En skarp pilspiss skjærer over vevet, og blodårer vil kuttes uten avrevne kanter. Det gjør at blodstrømmen blir større enn ved kuler som river i stykker årene. Avrevene årer gjør det lettere for koagulert blod å stoppe blødningene enn ved rene kutt fra piler. En pilspiss har tre eller fire blad, og kutter et større område enn en kule, når blodstrømmen i tillegg er større så er det ikke vanskelig å forstå at en pil er minst like effektiv som en kule. Et sår fra en pil er et rent kutt uten ødeleggelse av omkringliggende vev, og en pil drar ikke med seg hår og hud. Dersom skadene ikke er store nok til at dyret dør vil blodstrømmen rense ut såret, og infeksjonsfaren blir svært mye mindre enn ved kuletreff, og dyret har meget gode overlevelsesmuligheter. Som regel går pilen gjennom dyret, men i enkelte tilfeller blir pilen sittende i dyret, pilspissen vil da fortsette å skjære når dyret beveger seg, og dødelige skader kan komme etter at dyret har beveget seg langt. Dersom spissen av pilen penetrerer er det ytterst sjelden at pilen blir igjen.

Hva som skjer ved treff i bein er ikke like enkelt å forutsi, men en jaktpil har en meget stor penetrasjonsevne, og på mindre hjortedyr et dette ikke noe problem, men det er en usikkerhet.

 

I denne tråden påstås det også at hjerte/lungeskudd med rifle er uforsvarlig på elefant. Jeg vil anbefale å lese "The Perfect Shot av Kevin Robertson, han er en veterinær med mye erfaring fra jakt i Afrika. Det blir mye enklere å diskutere dersom deltakerne vet litt om emnet og ikke bare synser.

Når det gjelder emnet buejakt så er det spesielt viktig å ha kunnskap, både om buer og om virkningen pilen har i dyret.

Jeg har sett utstyr brukt til buejakt på elefant, og er ikke i tvil om at det er effektivt nok ved riktig bruk.

Backup av en PH med grov rifle er nok ikke nødvendig, men det er lovpålagt for de som ikke selv har lokal "godkjenning". Det er ingen forskjell på riflejakt og buejakt når det gjelde backup.

 

Buejakt er kontroversielt blant mange, det er OK å være i mot, men da må det begrunnes med korrekt informasjon, og ikke være tuftet på synsing.

Link to comment
Share on other sites

Å skyte en elefant i hjernen på <50m hold er nok litt ulikt å gå etter den lille hjernen til elg under norske jaktforhold.
Hjernen til en afrikansk elefant veier 4 - 6 kilo, hjernen til en elg veier ca. 1/2 kilo (har aldri veid, men Schønberg-Erken har oppskrifter på "stuet hjerne", god fordøyelse!). Dvs, elefanthjernen veier 10 ganger så mye. Men husk at vekt er proposjonalt med volum - som er størrelse opphøyd i 3. potens. Dvs., en elefanthjerne er dobbelt så stor alle veier som en elghjerne. Altså blir et skudd mot elefanthjerne på 50 m omtrent det samme som hodeskudd mot elg på ca. 25 meter. Både elg og elefant dør umiddelbart av treff i hjerne - HVIS man treffer, da.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

https://www.safaripress.com/Hunting-the ... o/DVD9985/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Hodeskudd foretrekkes... Ser du på hjemmesiden til Buzz Charlton finner man ut at han har skutt 300 elefanter og omtrent like mange bøfler. Ansett som elefant spesialist og autoritet på området.

 

Hjerte lunge skudd... Hva tror dere en elefant rekker å gjøre på 15 sekunder (om det skulle være tilfelle.. Noe jeg ikke tror)? 20m hold... Knekk og knus! Best å ha backup med ekte våpen.... Da er det bedre at det første skuddet er kapabelt til å gjøre jobben trygt, effektivt, humant og pålitelig i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Ja blundy.

Hodeskudd foretrekkes av de profesjonelle, da dyret går rett ned uten noe fare for noen om det treffes der det skal.

Og det er ingen andre gode alternativer om elefanten står mot deg og er fullt klar over ditt nærvær.

 

Problemet er bare at både Buzz og mange av hans kollegaer opplever stadig vekk klienter som overhode ikke er i stand til å treffe elefanthjernen av ulike årsaker.

Og faktum er at de aller fleste DG PHer klart foretrekker at deres klienter skyter et hjerte/lungeskudd med sin rifle fra siden på en elefant som ikke er klar over jegernes nærvær.

Kanskje en ide at du tar en samtale med herr Buzz Charlton og hører med han om diverse uerfarne klienter og deres evne til å skyte hjerneskudd på elefanter, før du prøver å dra han inn i din egen argumentasjon.

 

Du har også tydligvis særdeles dårlig kunskap om jakt på DG.

Sannsynligvis har du forlest deg på diverse "heltehistorier" fra diverse amerikanske skribenter og sett noen "jaktvideoer" fra noen som har gjort en levevei av å nedlegge angripende skaddeskutt farlig vilt på film.

 

Er du klar over hva en bøffel skadeskutt med rifle rekker å gjøre på 15 sekunder?

Likevel er det vel så godt som ingen PH som anbefaler hodeskudd eller nakkeskudd på dem utenom i tilfeller hvor bøffelen angriper.

Hvorfor det tror du?

 

Synes det også er ganske festlig at du mener det er en usannhet at de fleste elefanter skutt med bue i hjerte/lungeområdet dør innen 15-20 sekunder.

Vær snill å fortell meg hvor du har kunskapen til å hevde at det er løgn fra.

Jeg har faktisk den kunskapen fra en som har vært DG PH gjennom mange år, så det hadde vært umåtelig morsomt å vite hvor din kunskap kommer fra.

 

Er vel som vanlig ditt behov for synsing uten fakta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår dere misliker motargumenter og føler behov for å sverte den med motsatt syn. Det er jo ikke noen sterk sak dere har her. Den foretrukne metoden for gode jegere burde være utgangspunkt for diskusjonen, ikke feite amerikanere som ikke kan håndtere sine (ofte alt for grovkalibrede) våpen i felten. At de har med PH'er som skyter hodeskudd nesten samtidig med klienten er ikke et argument for at kroppskudd er malen. Det går an å ta livet av elefant med bue under optimale betingelser, det har jeg sagt hele tiden. Men det er ikke pålitelig ettersom deg nettopp ikke alltid er optimale betingelser. Med moderne våpen har man bedre marginer og det handler ikke bare om rekkevidde. Nei jeg jakter ikke elefant, men det tror jeg heller ingen her i tråden har betydelig erfaring med heller... Så vi er vel på lik grunn erfaringsmessig tipper jeg. Synd det ikke er argumentene som vektlegges...

Link to comment
Share on other sites

Blundby, er det noen grunn til og anta at en PH vil være noe senere ute med å avlive påskutt elefant (med bue) på lik linje med det de som du selv sier normalt gjør når en feit amerikaner som ikke kan å skyte, faktisk har skutt den i hjertet? Du snakker om grisete jakt, hva er egentlig forskjellen? Siden det vel bare er jaktturister som benytter bue lovlig på B5 der nede, så vil jeg anta at de ikke opplever noen voldsomt store problemer med skadeskyting? Om en B5 får et dårlig treff med bue eller ei tung kule vil jeg mene at det like fullt kan være behov for en PH med ei grov rifle for å stoppe et angrep. En farlig situasjon kan uansett fort oppstå. Får dyret et godt treff så er vel alt greit da, for da dør den jo ganske raskt okke som? (Så fremt du da ikke drømmer om å skulle felle Babar up close and personal, men da ville du uansett ikke benyttet bue). Jeg skjønner strengt tatt heller ikke hvorfor du argumenterer for at den foretrukne metoden for gode jegere burde være utgangspunktet for diskusjonen. Det er vel ingen i denne tråden som har snakket om å dra på jakt etter elefant med bue uten en PH i bakhånd? Jeg er av den oppfatning at å dra på jakt etter elefant alene, utstyrt med bue vil være et høyrisikooppdrag de færreste jeg kjenner vil ta på seg. Gi dem ei god boltrifle i 375H&H og jeg ville ha mer trua. Gi dem en DR i 500NE og jeg blir umiddelbart skeptisk igjen. Moderne B5 jakt i dag utøves med en PH i bakhånd, det utgjør jo hele forskjellen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det er grisete at ukyndige jegere skyte elefanter uansett hva de skyter med. At kroppskudd skal være nødvendig for habile jegere og skyttere er feil. Med bue går det ikke engang an å plassere det forertukne skuddet (hjerne) og da er metoden ikke god nok.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter med google gir mer fornuft om emnet enn visse drar til bords...

 

 

kan egentlig ikke se at du har bidratt noe til denne tråden annet en 2 sure oppgulp.....

 

ta gjerne å henvis til disse google søkene så har jeg noe å lese på som iallefall bidrar til mer nyttig info(iallefall for meg) :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...