Jump to content

Interessert i langbue. Nybegynner.


Amdaz

Recommended Posts

God kveld godtfolk :D

Er ein 27 år gammal bygdetulling på 185cm fra sokkelesten, som etter å ha prøvd langbue vil ha ein egen :P

Er som sagt heilt fersk på bueskyting, så då søke eg ekspertise råd her av dykk :wink:

Har sett på ein slik ein Buck Trail Black Hawk langbue. Og tenkte dette var grei start bue. ( blir nok større og dyrare med åra :P )

Og av da eg har lest om bueskyting for nybegynnarar, så anbefale dykk å ikkje gå over 40-50 pund dravekt. Tenkte å gå for 40 pund på denne. Høyres dette fornuftig ut? :P (rekne med nokon kjeme til å anbefale compound bue i staden, men da er dette som trigga interessa)

 

Når da gjelder pil valg. Tenkte eg at i lærefasen trenge eg nok ikkje å kjøpa da dyraste og flottaste. Kva med karbonpiler som type Warrior eller Penthalon SL karbonpil m/ fjør? Eller skal eg gå for trepiler? Som type standard Cedarpiler? :wink:

Kva spine bør eg gå for når da gjelde pilvalg? Er da 40(pund, dravekt) X 5 formel som gjelder her? :P

Skal eg gå for 30" lengde på pilene? ( dralengda mi blir vel 29" ? )

Og 100gn spiss?

 

Blei kanskje litt vel krevande spørre lista, men takker for alle råd :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ta en titt hos http://www.3riversarchery.com" target="_blank når du først er i gang..så slipper du å bli flådd inntil skinnet ;) Selv med kun én pose fieldpoints, fjær og et knippe skaft, sparer du 30-40% på å sende de en mail. Bestiller alltid varene mine derfra på søndag kveld (hvorfor vet jeg ikke ;) ) og får de levert på døra onsdag/ torsdag. Service!

 

Edit: 3Rivers Archery er leverandøren til Tradbow...

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at man nok sparer litt penger ved å handle direkte hos 3riversarchery.com, men synes nå selv at med den servicen som ytes hos tradbow så er det verdt mellomlegget.

Som nybegynner er det mye man lurer på og da er det greit å bare kunne ringe tradbow for gode råd og tips. Jeg gjorde det selv på den måten at jeg ringte tradbow og oppga høyde og vekt, så anbefalte Ola hvilken dravekt han mente jeg burde starte med. Deretter satt han sammen en pakke ut i fra mine ønsker og hans anbefalinger (med tanke på spine og slikt).

Link to comment
Share on other sites

Jeg var så heldig at jeg bodde 20 minutter unna Vinstra og Tradbow da jeg begynte med bueskyting, og har sluppet mang en pil ved siden av Ola... Finnes ikke et vondt ord å si om mannen eller bedriften hans, som strekker seg langt for å hjelpe folk som er intressert i sporten.

Link to comment
Share on other sites

Er da sånn at eg som har dralengde på 29" ikkje bør låna vekk buen til nokon med over 29" dralengde? :P

Eller gjelder da kun på combound buer?

 

Men om da er slik. Er da vel ufarleg å låna til under den dralengda? :P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

 

Har enda ikkje sommla meg til å kjøpt bue :P vert både garasje bygging og mykje jobb. Men da eg lurer på no, er om da er nokon som har erfaring med kjøp av bue fra utlandet? Blir buen stoppa i tollen? Eventuelt andre bagateller?

 

Takk for svar :D

 

Link to comment
Share on other sites

Då var buen bestillt :D

 

Blei ein 2014 Martin Jaguar Recurve :)

45#. Men etterpåklokskapen kom etter bestillinga :P såg buen var 60", korleis blir dette når eg har 29" dralende? Hørt at lengre bue, lengre behagelig dralende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...