Jump to content

Mårfangst 2017


Jeger-67

Recommended Posts

Finner ingen tråd om mårfangst 2017, så jeg tok sjansen på å starte en.

 

Jeg er helt nybegynner når det gjelder fangst og feller.

Har i romjulen snekkret sammen noen felle kasser til noe feller jeg har kjøpt meg. Fellene jeg kjøpte nå er Conibear 160 og 120, og håper dette er noe som vil fungere.

 

Har vært og hengt opp mine første feller i dag, og skal fortsette i morgen.

Ser virkelig frem til å sjekke fellene utover våren :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har tenkt og sende skinnene mine til Oslo Skinnauksjoner i år, men har et par spørsmål...

 

1. Må man bli medlem av Norges Pelsdyrlag/registrere seg hos Oslo Skinnauksjoner?

 

2. Hvordan sender man skinnet? Vet at det må merkes med navn, adresse, tlf nummer og konto nr. , men skal det sendes i pappeske, eller får man tilsendt en pose? (slik de gjør det i USA og Canada?

 

Håper på svar! :D

Link to comment
Share on other sites

Hmm. liten aktivitet om dagan. Trodde kammergutan var aktiv også med fangst. ja ja, det er vinter og kaldt og de fleste sitter vel attom glaset og gnur løpet sitt. Noen får tid til begge deler, selv har jeg fått to mår en hunn på 1,35kg og en hann på 1.9kg, begge i Kania-fella. Fellene skal sette ut i nytt område nå, men lite snø her i Nordland for tiden hjelper ikke på, men det snør lett akkurat nå så i helga er det ut å leite spor.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Hei folkens, er dette Mårspor?

 

Kan ikke tenke meg at det kan være noe annet mtp størrelsen og de runde sporene, selv om jeg aldri har sett mårspor før. 

 

Funnet på engrusvei med tett skog på begge sider  rett ved ei hytte.

Fant mye tegn etter rev og skogsfugl i området og ifjor vinter også ulvespor (Hadelands ulven ;) )

20170629_223640.jpg.a59d281c4fa1b7ffe82484c98c3f647b.jpg

20170629_223644.jpg

20170629_223646.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
3 timer siden, Danhe89 skrev:

Hei. Hvor får man kjøpt feller som conibear utenom nettbutikk? Eller må det kjøpes på nett. 

 

Drister meg til å anbefale deg Belisle om du går for bodygrip feller! Disse har vist seg å være suverene i sin klasse.

Fåes kjøpt hos Jaktfall.no ...

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skal snart ut og blande en dunke med Speed Dip til mine mår og beverfeller. Lar de henge én ukes tid etter fellebehandlingen. 

Jeg har samlet sammen et par striesekker med granbar og treflis som jeg bruker å legge fellene i etter tørkeperioden! Har det for meg at dette setter litt mer <<naturlig>> lukt i stålskramlet. 9_9

 

Fangstområdet mitt etter mår er forholdsvis stort, men litt ineffektivt uten naturens hjelp! Jeg er litt avhengig av kulde og is, siden jeg kommer til å prøve fangstruter rundt innsjø(er) hvor framkommeligheten ellers er vanskelig. Litt stålis og spark/ski hadde forenklet tilsynet betraktelig. Dette er nye områder, så jeg er svært spendt...

 

Håper lykken gir meg en bever eller to under fellefangsten etter dem. Dette blir grunnlaget mitt som åte. Ellers så prøver jeg å stoppe og plukke opp de ekorn jeg finner langs landeveien. I mildvær så pleier jeg å bruke honning, løk og anis. 

 

Satser på flere kalde fine vinterdager med ski, kaffekjelen og tyribål. Mårfangst er svært så trivelig. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 1.11.2017 den 21.41, Pan skrev:

Har rota vekk gildrekrokene til Synningfellene mine. Noen som vet hvor jeg får kjøpt disse løst eller hva de er laget av?

En tang og hanken på et malingsspann! :) Vi den til så du får både krok og håndtak, litt tape så får du luksusutgaven! :)

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Stavanger89 skrev:

Hvor I landet holder du til? 

Ellers en god unnskyldning til å kjøpe flere 🤣🤣

Holder til i Gudbrandsdalen. Jeg prøvde ut tipset til Stefan J ved å bruke hanken på et malingsspann. Det funket. Så nå er jeg den lykkelig eier av gildrekrok til fellene mine igjen😀 Takk for tipset!

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dårlig med fangst så langt. 

Har kun syningsfeller uten resultat. 

Prøvd litt forskjellig både slakterest etter hjort med viltkamera I nærheten og måren var der hver natt i starten men ingen i fella. 

Har i  tre og på bakke. 

 

Prøvd med honning, honing og fiken, mus dyppet i honning,  honning og meiseboller. 

 

Har flere feller rundt der det er kastet slakterester og flere plasser i terrenget hvor det er spor etter måren. 

Litt vanskelig på Vestlandet når det bare er regn og lite sporsnø. 

 

Forsøkene er fordelt på 8 feller. 

5 har vært i terrenget og blitt fôret siden 1. Oktober og 3 nye med inngangrør siden starten av november. 

 

Noen tips til en nybegynner? 

Er noen aasbø feller på vei i posten til litt forandring :)

 

Link to comment
Share on other sites

Nei, de fleste henter Syningfella på posten og henger den i skogen. 

 

Siden måren ikke vil gå inn, så ville jeg vurdert å prøve de fleste trumf kortene. Syningfella kan behandles på 2 måter, vask/voks eller vask/Speed Dip! (Dye pensles på metaldelene)

 

I år med mye byttedyr så er måren veldig vanskelig å få i fella. Jeg ville da byttet kjøttåter til sukkerholdige åter, og gjerne da mye åte som f.eks store meiseboller laget av vrakhonning, anis og brød. Har du noe bringebær ekstrakt, så ville jeg blandet inn det også.

 

Lykke til videre :)

 

 

Edited by Fury
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Trur jeg kommer til å prøve noe nytt til neste sesong! 

 

Røyskatten er ofte en liten åtetyv på lik linje som gnagere. Flere ganger har jeg observert røyskattspor like ved mårfella, og jeg mistenker denne krabaten til tider har stjålet mer åte enn mus. 

Det er i særdeleshet kjøttåtene røyskatten vil kose seg med. Jeg har fått noen i mårfelle og de blir som oftest skamfert i slike feller.

 

Til sesongen skal jeg ta med meg en boks med Victor felle i tillegg til mårfella. Monterer den ved oppgangstokken og lader den med beverkjøtt. Kanskje det blir litt mindre trafikk i Belisle kassa, og et penere hermelin skinn i Rottefella !?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...