Jump to content

Dye rifle?


Mr Lasse

Recommended Posts

Var i tvil om jeg skulle poste denne under "rifle", men kom frem til at det nok er flest fangstfolk som kjenner til dye.

Spørsmålet er som følger: Er det noen som har prøvd å smøre løp, låskasse og sånt på ei rifle med speed-dip dye til feller? Ja jeg er klar over at det fins duracote, ceracote og lignende, men med litt dårlig økonomi for tiden, og en gammel remington som blant annet blir brukt i kajakk på sjøen, så slo tanken meg mens jeg holdt på å rota i kjelleren med noe dye i kveld. Kan da ikke bli helt feil det sålenge man ikke søler inni løpet, kammeret, på låseklakker og under kassa? Som sagt så er det ikke for å tråkke Durano.no på trærne, hadde jeg hatt råd så hadde jeg ceracoatet børsa. Det er bare ikke et alternativ i en arbeidsledig økonomi...

Link to comment
Share on other sites

Før du ofrer din gamle Remington, hvorfor ikke skaffe en passe stor bit med stål (kanskje din lokale blikkenslager har noen rester liggende?), så streke opp et lite rutenett og påfør ulike alternativ innen billig rustbeskyttelse i hver rute? Dye i første rute, foreslåtte Lee Liquide alox og voksbaserte hulromsspray i de to neste, det du finner på biltema som kan ha effekt, kanskje tom. litt duracoate hvis noen du kjenner har litt igjen på bunnen av en boks, det du måtte ha liggende av "det ultimate innen rustbeskyttelse" du ha funnet på lokal våpenbutikk gjennom årene, etc.etc. Så er det bare å legge nevnte plate ute over vinteren. Og så selvsagt det viktigste; at du tar bilder underveis og legger de ut på kammeret.. Hvis du tok på deg jobben med å teste ut og finne god og billig rustbeskyttelse er det nok mange som ville være takknemlig.

Link to comment
Share on other sites

Mye enklere å høre på meg-har allerede testet.-) Så komer han seg på jakt denne sesongen.

 

På jakt kommer jeg meg uansett. Sånn dye kan vel løses opp med bensin hvis det kniper. Det er ikke sånn at jeg er nødt til å gjøre noe med børsa heller. Var bare tanken som streifa meg i går siden puss etter båttur er litt ekstra styr, pluss at nå på den kalde årstiden blir det mye kondens på innlandsturer også. Den remington ruster noe innihampen fort. Parkerisering eller hva nå enn den finishen kalles holder utrolig godt på fukt, og olje forsvinner som regel fort med det samme rifla stappes i futteralet. Lee alox er sikkert bra saker, men greia var at budsjettet for denslags er fortiden ca kr 0,-. Og dye har jeg fra før :wink: Lurte mest på om det var vits i å prøve, og om noen kjenner til ulemper. Selv om det kanskje ikke er den ultimate løsningen så hjelper det kanskje litt? Hvor kjøper vi alox?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg mottatt førjulspresang i posten :D Chiefen.v-2 som etter eget utsagn er en grinebiter viser seg å en meget hyggelig kar med omsorg for vanskjøttede Remingtoner, så han donerte en hel flaske til meg. Snakker om kammerånd! Nok en gang tusen takk :D

 

Da er kveldens agenda å demontere 223'en og gi den litt pleie og beskyttelse til neste båttur. Lønner det seg å avfette stålet for bedre vedheft eller er det bare å smøre på etter normal puss?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...