Jump to content

MÅRFANGST 2014/15.


Ripp

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Mm1UK2pv.jpeg

 

Dette var artig! Fella står i et lite løvskogområde (størrelse kanskje 50 dekar) midt i kulturlandskapet, halvannen kilometer fra nærmeste granskog. Fella satt opp etter tips om at et kattuglepar ikke fikk ha reiret i fred for måren. Jeg har forresten selv vært ute for å få uglereir (i kasse) ødelagt av mår. Men både måren og kattugla har vel rett til å leve i norsk natur!

Link to comment
Share on other sites

Jo takk, det går bra. Det svarte seg å foreta en større omflytting av mange feller. Har et håp om å passere 30-tallet i vinter. Men uansett få eller mange - det er fryktelig artig være ute i naturen. Du får se mye som racerne i skitraseene aldri får se. Dessuten føler man seg litt som en indianer, eller som en Helge Ingstad. En bitte liten detalj som overrasker meg er at mårens strupeflekk fremdeles er oransjegul, vanligvis er gulfargen nesten borte i slutten av februar.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre er jeg sjelden innom på Kammeret etter at FB tok over.

Men en liten oppdatering likevel.

I dag var jeg ute for å sjekke feller igjen.

Og mår nr. 12 for sesongen satt i ei Synningfelle i en bekkedal med granskog.

Tok også en mår i samme fella tidligere denne sesongen, da ei tispe.

Dagens fangst var en diger hannmår, og jeg så med en gang at denne kanskje var den største vi noen gang har fått.

Har drevet med mårfangst i mange år nå, og endelig fikk jeg oppleve å få en mår på 2 kg. Vekta jeg hadde i bilen viste 2,05 kg.

Veide den også med ei annen digital vekt når jeg kom hjem, den viste 2,0 kg.

Skikkelig moro :)

Den største vi har fått før denne veide 1890 gram, og den fikk vi for ca 4-5 år siden.

Siden jeg har den utstoppet, så skal fangstkomisen min SNØA66 på Kammeret stoppe ut denne 2 kg's måren :D .

 

2kg1.JPG

 

2kg2.JPG

 

2kg3.JPG

Link to comment
Share on other sites

RmNqL3N2.jpeg

 

Homår tatt i rein almeskog. Bekrefter min tro på at måren er allesteder - unntatt ute på store åpne områder. Men jeg har fulgt mårspor ca. 300 meter over åpent landskap. Kanskje er det slik at den primært vil ha tett, gammel granskog, men at økende bestand gjør at den tar i bruk skog som egentlig ikke er det den mest ønsker seg? I mitt område (i S.-Trøndelag) har jeg tatt mange i terreng som ifølge boka ikke er primærhabitat for mår. Men som sagt, det kan ha sin årsak i stor bestand.

Det nærmer seg slutten av sesongen. Håper på enda noen mår i fella. Og har tenkt ut strategi for neste vinter.

Link to comment
Share on other sites

Forskning fra senere år bekrefter dette. Treslaget har lite å si. Det som har størst betydning er hvordan skogen er sammensatt. En kombinasjon av større trær med muligheter for skjul på bakkenivå er det beste. Skjørtegraner, einerkjerr, kratt, vindfall, ur osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min fangst dinna sesongen. 3 hannmårer. 1,4-1,5-1,6 kg. Alle tatt i samme felle i nytt terreng. Åte var honning, anisolje og luktestoff frå Tom Krause

 

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... 1/mar1.jpg" target="_blank

 

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... 1/mar2.jpg" target="_blank

 

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... 1/mar3.jpg" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Qk51T1pZ.jpeg

 

De to siste mårene i sesongen 14/15! Begge er hanner og med fin vinterpels. Kanskje sesongen bør forlenges? Dermed endte jeg på 29 mår for sesongen. Persen er 36, og jeg håpet å slå den, men er naturligvis godt fornøyd. Nå skal mårene pelses. Det gjør jeg hos en kar som har drevet minkfarm og har alt utstyr og tørkerom. Deretter sender jeg skinna til beredning. Har lenge tenkt å lære meg å berede selv, men beredning for hånd er arbeidskrevende. Deretter blir skinna til luer, muffer, votter, labber til barnebarn osv. Artig å se at mye gåing i all slags vær og føre ender opp med noe som er pent og brukelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

WFFRTmwr.jpeg

Sesongens fangst. 30 mårskinn skal sendes til Roar Pelsindustri for beredning. Deretter skal de til sydame (buntmaker) som skal sy luer, votter, labber, muffer osv. Håper slekta fremdeles synes det er gildt å få gaver i mårskinn.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 year later...

Hei jegere og fangstfolk.

 

Jeg skal begynne fellefangst av mår og har kjøpt 3 Belisle 160 feller, disse må prepareres da de er fulle av fabrikkolje og fett.

 

Jeg lurer på hva som er kjappeste måte å klargjøre disse på?

 

Blir lukt av metall og annet nok redusert ved å få vekk alt fett og smøre hele fella inn i honning?

 

Hva gjør man med et fellehus??

Behandles det og med luktfjerning??

 

Har lest mye og søkt i alle retninger, er ute etter en "Best Practise" her og håper noen tar seg tid til å komme med tips til ting som er effektive og gir resultater i fangst.

 

Takk for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...