Jump to content

Hummerfiske 2014


Turtall

Recommended Posts

Den varme sommeren 2014 er nå snart på hell og temperaturen i sjøen synker.

Det betyr at tiden snart er inne til å sette ut, samt dra opp teiner med hummer og litt krabber som alltid forviller seg innimellom.

Tanken på smaken av nykokt fersk norsk hummer med godt tilbehør..... :D

Østfolds skjærgård blir nok besøkt i år også, da fjoråret ikke skuffet.

 

Skriv gjerne tips og info til felles nytte.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Skulle bodd i Sverige, men bare på høsten....

 

Hummerfiske–regler för säsongen 2014/2015.

Fiske efter hummer är tillåtet från och med måndagen den 22 september 2014, kl 07:00 till och med den 30 april 2015.

 

Vi får klare oss med et par effektive måneder her "nordpå"...

 

Er vel straks på tide å salte makrellen i bøtta og sette den i båthuset, så den blir "god".

Kanskje noen der ute med tips om "det ultimate hummeragnet"... :?::?::?:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ute 1.gang i år, men nedtur...!

Prøvde nesten samme sted som i fjor, der suksessen var et faktum.

 

Fikk 11 fine krabber, men ikke en eneste hummer :(:(:( (på 10 stk, teiner).

Var kanskje agn som ikke var surt/ille nok og da kommer krabbene i forkjøpet og hummeren lar vente på seg...

 

Venter noen dager og prøver vel igjen, med ny giv.

Noen andre som har vært ute..??? :?::?::?:

Link to comment
Share on other sites

Har blitt en 30-40 krabber og to hummer på mine 4 teiner (som var 5 teiner på onsdag, men noen har visst som fritidssyssel å trekke andres teiner....) så langt. Agnet var denne gangen saltet makrell og ferske ærfuglinnvoller, også har det selvfølgelig tatt 10 år med prøving og feiling for å finne godplassene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lenge lurt på en ting. Hver sommer leser man i aviser og annet at hvis en hyttemann kommer i skade for å få en hummer i teine eller annet så utrydder man hummeren. Den er åpenbart en utryddningstruet art, det kalles vel rødlisteart. Om høsten finnes der et hav med folk som har god tid og solid inntekt som fisker svære mengder hummer bare for gøy men da betyr det ingenting på bestanden "for det er det lovlig". Det er ofte lensmenn og andre som jeg trodde måtte ha et minimum av utdannelse som uttaler dette med utryddelse om sommeren. For meg virker det som om de neppe kan ha mer utdannelse enn spiseskolen og søndagskolen, kanskje et par netter på husmorskolen.

 

Jeg hører om fiskere som jobber på større båter og tjener langt over gjennomsnittet i industrien som under dekke av å være "fisker" driver med mengder av teiner, store som hus, som fisker grovt hele sesongen.

 

Jeg har båter og teiner men har aldri fisket etter hummer. Min mening som jeg har forfektet i et par tiår er enkel:

La de som MÅ ha hummerfiske for at det skal gå rundt og for å opprettholde bosetning enkelte plasse få fiske en kvote hummer mot en lisens som koster en krone i året. Misbruker de dette så inndras båt, bruk og fangst + bot. På den måten blir kunnskapen tatt vare på og hummerstammene vil trolig øke litt hvert år, så kanskje i framtiden kan flere fiske litt.

 

Måtte bare få det ut.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hvorfor er det krise å ta litt i fredningstiden? Det skytes 1000-vis av rådyr på høsten "fordi da er det lov", men om en hyttemann skyter ett rådyr som gnager på magnoliaen i juni... ja da er det krise :roll:

Hummerfisket omtrent som i dag er nesten en selvfølge:

- det er en ettertraktet ressurs

- hummerfiske har lange traisjoner

- bestanden tåler åpenbart hard beskatning (ellers hadde den vært utryddet for lenge siden)

- tiltak som hjelper er satt inn (fredningssoner og forbud mot fangst av rognhummer)

- det er en veldig kort sesong (som lett kan kortes inn/forlenges ved behov)

- det er lite som tyder på at det blir særlig mindre med hummer enn "tidligere" (nei, ikke som da bestefar var ung og 10-åringer pleide å fiske 8000 hummer på 18 minutter og dessuten var så fattige at de måtte spise fangsten selv :wink: )

 

At havforskningsinstituttet vil ha "registrering og strengere regulering" ser jag bare som (nok ett) ledd i forvaltningens ønske om kontroll med alt...

Link to comment
Share on other sites

Sammenligning med rådyr blir litt plump. Rådyr bestanden har vel gått jevn oppover side de første ble sett i moderne tid på 1860årene. De sprer seg til stadig nye områder i landet og selv ikke teite lensmenn sier at de er utryddningstruet. Bestanden må holdes i sjakk med jakt siden er er for få rovdyr til denne oppgaven naturlig sett (jeg vil ikke ha særlig flere rovdyr)

 

Rådyret er mange plasser ei plage deler av året. Hummeren plager vel ingen eller er til belastning av noe i havet som jeg har hørt om.

Derfor mener jeg da at hummer bør være en ressurs som bare de som virkelig trenger å fiske den, får lov. Kvoter må for all del ikke kunne selges mellom private.

Link to comment
Share on other sites

ms skrev:

- bestanden tåler åpenbart hard beskatning (ellers hadde den vært utryddet for lenge siden)

 

Bestanden er meget sårbar for beskatning. En hummer bruker 10 år på å bli kjønnsmoden. Før 2. verdenskrig var hummerbestanden så stor at hummer var hverdagskost for fiskerfamiliene som bodde langs kysten. På 60 tallet begynne prisen på hummer å stige såpass at det var mer lønnsomt å selge enn å ha det i egen husholdning. Nå er husene til fiskerfamiliene gjort om til fritidsboliger for fiffen og prisen på hummer er astronomisk. Uten å være veldig vitenskapelig anslår jeg dagens hummerbestand til å være 20% av hummerbestanden for 100 år siden.

 

Jeg blir sjeldent imponert over forslag om fredning hver gang en bestand sliter litt, men dagens hummerbestand blir presset for hardt etter min mening. En godt voksen hummer kan veie 6-7 kg. Tipper antall Nordmenn under 60 år som har sett en slik får plass i en maxitaxi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...