Jump to content

Skinnpriser


røssler

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

God ettermiddag!

Jeg har selv benyttet meg av samme metode som denne karen:

(fur master series)

 

Noen som gjør det på samme måte? Er selv ny i "faget" og det blir litt prøving og feiling. Manglet i tillegg essensielle ting som skrapestokk og og skrapejern, men rensket etter beste evne på tanen.

 

Det jeg egentlig lurer på er hvordan man skal vrenge frambeina tilbake igjen? Det blir ikke vist på videoen, og det er egentlig gått over i kategorien umulig for min del nå. Aner ikke hvilken betydning dette vil ha videre salg.

 

Uansett, kommer til å sende skinnene (2 hanner og 1 tispe) i morgen, så får jeg håpe de ikke er alt for strenge med tidsfristen hos Oslo skinnauksjoner(som er 9. april). Blir spennende å se om mine "testskinn" er verdt noen kroner.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Hvis du har med labb på forbeina blir det vanskelig å få disse vrengt tilbake når skinnet har tørket. Jeg har snittet opp på innsiden av forbeina og vrengt tilbake slik at forbeina er inni tanen når skinnet tørker. Jeg festet en streng i hver labb slik at du kan dra forsiktig i labbene mens du vrenger skinnet. Dette fungerte.

Link to comment
Share on other sites

hmmm, jeg har ikke med potene, men nå som hele skinnet er vrengt og tørket blir det allikevel for trangt å få dem ut. Prøvde med en ståltråd men det nyttet heller ikke. Tror du det er krise å sende de inn med beina på innsida? Vet ikke hvilken prosess de skal igjennom før de selges. De blir kanskje åpnet i buken uansett?

 

Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tror ikke det er noe krise å ikke få vrengt de tilbake nei. Heller ikke nødvendig å ta med klørne tror jeg. (Selv om det er finere og tar mye lengre tid) Mange år siden det har vært praktisert på rev i alle fall, der vrenges heller ikke framføttene tilbake på hårsiden ved taning og tørking.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

God kveld!

Da ser det ut til at jeg er den første til å ha mottatt brev fra Oslo skinnauksjoner.

Jeg prøvde flåing og taning for første gang og forventet ikke spesielt mye. Jeg flådde 3 mårskinn (2 hanner og 1 tispe). Skrapingen ble ikke mye å skryte av grunnet mangel på skrapejern og stokk, men ett av skinnene ble jeg brukbart fornøyd med.

 

Snittprisen jeg oppnådde ble på svimlende..... 293 kroner!

To stk i str. 3 med kvalitet 1 og en i str 5 med kvalitet 2. ikke at det sier meg spesielt mye ;-)

 

Under "kontoens avvik fra auksjonen" står det kr -97 noe jeg tyder dithen at snittprisen på alle skinn ble ca 390, altså en klar nedgang fra tidligere.

 

Menmen, jeg er fattet. Har nesten aldri flådd noe som helst før og dette var først og fremst et prøveprosjekt. Målet neste sesong får være å havne på snittet iallefall. Jeg skal prøve å få hjelp fra noen mer kyndige i tillegg til å ta med meg erfaringen fra i år videre.

 

Noen andre som har fått brev? :-)

 

edit:

Legger til bilde av brevet under så får gjerne noen kyndige forklare litt. Jeg ser fra tidligere år at det ofte spørres om dette.

2014-06-21%2000.03.52.jpg

Link to comment
Share on other sites

Torkil Tveter fra Norsk Skinnauksjon skrev dette på Facebook 13 Juni:

 

SagaFurs markedsførte norske mårskinn torsdag 5. juni. Etter en mild vinter ble salsresultatet svakere enn i fjor. Nesten 1.300 skinn av regulær kvalitet ble omsatt til kr 464 i gjennomsnitt. Dette var rundt 30 % lavere enn forrige sesongs rekordnivå. Rundt to tredeler av de skinnene som ble markedsført ble solgt. Usolgte skinn bys frem på nytt i september. Årsaken til at auksjonshuset trekker skinn tilbake er at minstepris fastsatt før salget ikke oppnås og man beskytter prisnivået ved å trekke. Oppgjør for solgte skinn skal være på leverandørs konto tre uker etter salget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...