Jump to content

M67

Members
  • Posts

    17,739
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    367

M67 last won the day on April 16

M67 had the most liked content!

7 Followers

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

M67's Achievements

GreatGreatGrandMaster

GreatGreatGrandMaster (17/17)

  • Reacting Well Rare
  • Dedicated Rare
  • 10 years in
  • First Post
  • Collaborator

Recent Badges

6.9k

Reputation

  1. Det er da det. Flere i F-class bruker Flatiline, i RSA er Peregrine vanlig, og i ELR er det vel minst 50% homogene kuler. også i USA. I RSA er det nesten 100%. Samtidig er det ikke noen drivkraft for å bruke blyfritt verken i BR, F-class eller ELR. Man bruker homogene kuler i ELR fordi de fungerer best (har høyest BC) Da jeg begynte å skyte homogene kuler - Peregrine Rangemaster - begynte jeg i ei IBI pipe med 7.5" riflestigning, kamret av Jonsson hos J&F. Denne pipa skjøt alt som fantes helt fantastisk, og Peregrine enda bedre, og senere Warner Flatlines. Jeg har skutt noen serier på 1000 og 1200m med Flatline som jeg knapt tør å fortelle om - og når jeg kommer til hvor mange klikk jeg stilte så er det bare å løfte armene og rope Halleluja! Så jeg trodde at de gikk bedre enn alt annet. Litt mer nyansert nå. Men jeg tror fortsatt at det er uproblematisk å gå over til disse kulene. Peregrine koster ikke stort mer enn premium "vanlige kuler" og det er enda ikke konkurranse i markedet. Får vi "utdannet" folk til å tørre å kjøpe piper med nok riflestigning, og styre unna de verste 6.77 riflingsdiameter - produsentene, så er mye gjort. Så kan kuleprodusentene ta et skritt tilbake - også i mantlede kuler finner vi at de meste ekstreme høy-BC kulene er mest kresne - og i blyfritt fins bare "ultra høy BC kuler". Det går helt sikkert an å lage ei litt mer moderat kule, med "normal" BC som da trolig er lettere å få til å gå - men man trenger ikke å lage de helt tverre foran heller... K
  2. M67

    Rifle for elg.

    Det er ikke feil det du sier, og M12 er utvilsomt ei topp rifle. Alt det er irrelevant, han skal skyte 36 skudd i året Hørselvern er en ting - og resten samme argumenter som over. Men en M12 i 308 er jo Corollaen her. K
  3. M67

    Rifle for elg.

    Det er 50-70% mer rekyl i teorien, 100% mer enn 6.5x55. Men en M12 er ikke ei lett rifle. I tillegg nokså meningsløst. Jeg tror vi bare vitser med hverandre. Dette er vel en av grunnen til at vi har forumet. Oppspenner er nice, men ikke mer enn det. De er også nice plassert, så hele ergonomien blir lit bedre. Kjøp den billigste du finner da. De riflene vi har nevnt koster jo litt, og er ikke de billigste eller enkleste, og bruken du skisserer er ca den enkleste kravspecen en kan ha til ei rifle. Du kan kjøpe en HÆR-Mauser til en drøy tusenlapp, eller noe sånt her Sako A2 338WM Swarovski | FINN torget, eller vente på en Winchester M70 i 338WM. Det er pene, og bra, og koster lite siden 338WM er av moten. Vi er ofte veldig opptatt av at folk skal lære seg å skyte, og trene og bli så forbanna gode - men du skal skyte en elg (og prøven) innenfor 100m. For å sitere en tidligere jaktkompis - rundt bålet på Rio Grandes bredd, under en stjerneklar himmel kom spørsmålet (etter den 13- ølen eller noe sånt) - hvilket dyr er det letteste å jakte på - med pil og bue: "Mooooooose - its soo fucking big, its fucking impossible to fucking miss!" Jeg er alltid opptatt av skyteferdigheter, og mener at folk kunne høstet mye mer vilt om de lærte seg å skyte - noen er virkelig dårlige til det, og jeg skjønner ikkehvordan de dreper dyrene de jakter på - bukkejegere som skal skyte bittesmå rådyr, og så klarer de ikke prøva på den digre reinsfiguren f.eks. Men man må av og til være litt edruelig og si, hva trengs egentlig. Og du trenger ei billig, solid rifle. Og du vil spare MYE, og få ei rifle av bedre kvalitet om du kjøper den brukt. Og en ting til. Hva skal du med lyddemper annet enn å fordyre og komplisere? K
  4. M67

    Rifle for elg.

    Nei, de burde bare ha et automatisk svar med det, og så bli usynlige for alle andre enn TS: "Kjøp en jævla T3 i 308, med de 1100 skuddene" Det sagt, så trenger en ikke 1100 skudd - en kveld med en instruktør og 30-50 skudd så holder det fint til skyte elg på 100m. K
  5. M67

    Rifle for elg.

    Av M12-er så ville jeg kjøpt den med oppspenner. K
  6. M67

    Rifle for elg.

    Håper du mener 9.362? 9.3x65 høres tungvint ut for en som ikke er "!00% inne i gamet" - jeg har skutt og jaktet i over 40 år - har >500 timer i året på skytebaner - og jeg har aldri sett en patron i 9.3x65. Mauser M12 er ei super rifle. Men tror jeg anbefaler 308 over 9.3x62 også - og x65 om det fins - styr unna. Stokken på M12 er utmerket, ikke særlig justerbar, men jeg skjønner ikke helt poenget med det på ei rifle til elgjakt. K
  7. Fint lite. Det er minst to grunner til det. I mange tilfeller har kuler lavere BC de første metrene, pga yaw indusert ved munningen. Lenger ut vil de fleste kuler ha høyere BC ved f.eks. 90m, enn på 500 eller 1000m, siden de har mer fart. Nøyaktig måling vil kunne fortelle om kulene har jevn BC og dårlig BC til å begynne med kan avsløre for lav riflestigning, eller "noe" med munning eller brems. Men jeg tror ikke labradaren er "der". I dag når produsentene blir avslørt om de lyver på seg høye BCer er uansett BC stort sett oppgitt riktig, og Litz har de uansett, riktig nok til at man ikke merker eventuelle egne avvik før langt, langt utenfor Labradarens rekkevidde. K
  8. Det er veldig enkelt å sikte om et løp er krumt. Det er det ene. Men selv krumme løp kan gå godt, også med blyfrie kuler. Jeg har ei pipe som er veldig krum, type godt synlig - den skyter fantastisk bra - til den blir varm. Da trekker den ut til høyre. Man kan skyte felt med den, men ikke bane... Det er veldig enkelt måle om løpet er midt i pipa i munningen, men dette later heller ikke til å bety noe voldsomt. (men ingen av "går noe så sykt" pipene er skjeve noen vei) Det er veldig enkelt å måle om pipa er rett utvendig - noe de ofte heller ikke er. Det er enkelt, men litt mer jobb å måle om kammeret er skjevt. Sålenge det er like antall riflinger, så er det enkelt (med en slug) å måle riflingsdiameter. Er det 3 eller 5 er det plunder og sikkert mindre nøyaktig, men det går. Enda enklere er det å måle boring. Om løpet er boret like mye gjennom hele er ikke så enkelt å måle, men man får en følelse med det om det er jevnt eller ujevnt å kjøre en tight pusselapp gjennom. Alle disse punktene er på samme måte som bruk av borescope, veldig frustrerende... Jeg har for lite data. Men slik jeg ser det nå, så er måten å ødelegge all presisjon på, å lage kammeret skjevt (nok) - men selv da kan enkelte kuler gå temmelig bra. Det andre er at blyfrikuler ser ut til å like løp med riflingsdiameter nede på spec., ikke flere 1/100 over, slik som er mest vanlig i europeiske 6.5mm løp. Nei, jeg tror (merk TROR) at det hele er jævlig enkelt. Få kvaliteten på piper dit den skal være, og få de innvendige dimensjonene dit de skal være. Du kan også bestille kuler av Warner tilpasset ditt løp. K
  9. M67

    Rifle for elg.

    Nei, Tidligere, da man kunne gå til våpenkontoret med søknaden kunne man noen ganger få godkjent søknaden der og da. Min pers er vel rundt et kvarter, der 11 minutter gikk til at han som godkjente prøvde å overbevise meg om at jeg heller burde søke på 9.3x62 (ikke 30-06 som søknaden var på). K
  10. Alt jeg har er kamret av børsemakere i Norge bortsett fra det som er ferdig fra Sauer. Under kamring gjøres det mye rart rundt om, men jeg har tilgang til dreiebenk og måleklokke Lager du kammeret skjevt nok så går ingenting, men det har jeg "luket ut". Jeg tror at de er kresne på løpsdimensjoner. Og at f.eks. de som lager piper til 200STR slurver noe endeløst med både løpsdimensjoner og kamring. I en mailutveksling med Warner Tools sendte jeg borings- og riflingsmål på noen piper jeg hadde - og fikk til svar nokså enkelt at "this will probably not give good results"... Flatline går sånn halvveis (30mm 100m) i de pipene. I ei IBI-pipe jeg har som er kamret "borti Arendal" skyter samme kula 30mm på 500m. K
  11. Det virker jo. Det er bare ikke fantastisk. Jeg vet ikke om mekanikken er så mye bedre. PST Gen2ene er utmerkede, og ville vært mitt valg langt foran en Razor Gen 1. Den har mer justering, og den er billigere (bør være) og den er god nok. Jeg brukte min ( i 2013) på 338en, og skjøt regelmessig på 1000m, og noen få ganger på over 2000m, uten at det var kikkerte sin feil at jeg ikke traff.... K
  12. Bildet er "gråere", og du ser bare ikke de samme detaljene. Det er vanskelig å forklare. Ser jeg på en fugl 100m utpå jordet i en billig kikkert, så ser jeg den fint, og detaljer og alt, men i Swarovskien ser jeg de ytterste fjærstrålene og refleksen av sola i øyet.. Ser jeg på en gong så er forskjellen at jeg ser flekkene i malinga, eller ikke - om du kan spotte deg selv kommer mye (MYE) an på trening og erfaring, og selvsagt hva du skyter med og hvor mye som skjer der ute. Kulespor (trace) varierer i synlighet, men du vil se det mye oftere i en god kikkert. Se sitt eget kulespor å begynne med er kanskje noe optimistisk uansett. Må fort over på noe grovkalibret da. Feilmarginen i klikkene er enkel å måle, og enkel å korrigere for - det må en nesten uansett kikkert. K
  13. Tja. Prisen på kuler ser ut til å være ene og alene satt av markedsverdi, ikke produksjonskost. Ei toppkvalitets kule som Norma 130gr DL koster 4 kroner, mens ei Berger 105gr Matchburner koster 6-7... Ei Warner Flatline, dreid på likens maskin, til nesten nøyaktig samme form, som ei Peregrine Rangemaster, koster nesten 3 ganger så mye. K
  14. De passer. Det er to ting som KAN småkludre litt. Enkelte "kloner" bruker pinner med hode til å holde avtrekket, originalen, og de fleste, har pinner som er "flush" med låskassa. Dette er en dremeljobb der det som tar lengst tid er å finne fram og pakke bort dremelen. Enkelte avtrekk, altså ikke noe med låskassa, har sikringsfløyer som ikke går ned i alle stokker - eller - enkelte stokker har ikke bred nok utskjæring for alle avtrekk... En bittelitt større dremeljobb, eller bytte til et annet avtrekk. K
  15. Det betyr ingen ting hva slags "medlem" du står oppført som. Har du en skytterID så er alt OK. Står du oppført i kl. 1 så er det det som er default når du melder deg på. Da må du aktivt velge kikkertklassen i påmeldingen. Endrer du til kikkertklassen blir det default. K
×
×
  • Create New...