En liten tilbakemelding om hvordan jeg løste det. Denne kunne kanskje like godt ha ligget under Lover og regler, men det var her jeg startet tråden.
Kort fortalt: tok med revolveren i bagasjen og oppsøkte fabrikken selv i forbindelse med en jobb-reise til USA. En ekstra innenlandsflygning på en internasjonal billett kostet ikke mye. Dette medførte mye studier av all mulige regler, men fungerte greit.
- Sjekket en rekke firma, men dagens regler for våpen inn til USA gjør at få vil røre det.
- Buster, takk for tipset om Grieg Logistics. De kunne gjøre det, men med alle dokumentkostnader ville prisen ligge på nivå med en flybillett t/r, eller over.
- Ringte fabrikken som fortalte om store problemer for utenlandske kunder med reparasjonsbehov pga de nye reglene.
- Bestemte meg derfor heller å legge til et par dager på en jobbreise. Ringte Bureau of Alcohol, Tobacco, Fireams and Explosives og snakket med en hjelpsom saksbehandler. Våpen kan kun medbringes til a) jakt eller b) invitert konkurranse. Hun anbefalte å kjøpe en amerikansk hunting licence (fås på internett) og sende dem kopi av lisensen sammen med ATF Form 6 NIA (som Cardinal refererte til).
- Dette tok tilsammen 4-5 uker, og godkjent ATF Form kom tilbake som fax.
- Avtalte med fabrikken at de reparerte på avtalt dag mens jeg besøkte dem
- Deretter, pakket våpen i tråd med flyselselskapenes regler, fikk reisebyrået til å melde inn våpen på alle sju flights, og fyllte ut norsk utførselsdokument.
- I US Customs fikk jeg gjentatte unnskyldninger fra tolleren om hvor vanskelig dette var blitt...
Alt gikk glatt, og jeg fikk meg en fin ekstratur til en liten by vest i Wyoming (de som har denne adressen gravert inn på venstre side av løpet vet dermed at det var verdt det).