Nope er ikke det jeg mener motoren er en perfekt allrounder for den båten med tanke på en fin kombinasjon av krefter, hastighet og drivstoffforbruk. Med riktig propell og montering av motor kan jeg tenke meg at den kan oppnå en 40+ knop.
Det som er viktig er som vingemutteren nevner at motoren jobber riktig. Utenbordsmotorer har bare ett gir å jobbe på som gir den et visst turtall.
Jobber motoren på feil turtall med feil propell kan det faktisk skade motoren og man får ikke det optimale resultatet.
Med feil propell vil motoren jobbe tyngre, og dermed bruke mere drivstoff og lavere hastighet. Med en bedre propell, vil den jobbe lettere, mindre drivstoff forbruk, lettere på plan og høyere hastighet.
Om det er riktig feil propell kan man oppleve at turtallssperre på motor kan slå inn, på samme måte som bil.
Det er en kunst som sammenfattes av flere faktorer: vridning på propell, størrelse på blad, antall blad, materiale og ikke minst hvor høyt eller lavt motoren er fastmontert på hekken.
Er motoren montert for lavt vil motoren jobbe hardere og båten vil ligge tyngre i vannet. Ved montering av motoren høyere oppe på akterspeilet vil dette løfte båten opp fra vannet. (må se til at propellen ikke kommer for høyt opp så den "svelger" luft) Vanligvis bruker det optimale være å montere en motor med stålpropell slik at girhuset(kuppelen) ligger i kant med bunnen av båten.
For å gjøre dette enklere monterer mange "heiser" (ikke powertrim/tilt) som heiser motoren opp og nett alt etter som hva ønsket resultat. (Er helst montert på speedbåter, der fart er det essensielle. Koster ofte 15.lapper)
For å finne den riktige propellen må man måle turtall på full spiker, med motoren helt nedtiltet. Dermed kan man gå videre med å finne andre propeller som vil gi høyere turtall på bakgrunn av dimensjon og vridning. ( dette kan regnes ut, husker ikke helt den i hodet:))
ble litt dette her gitt, håper det ble litt mer kunskap