Jump to content

Harald Hovde

Members
  • Posts

    9
  • Joined

  • Last visited

Harald Hovde's Achievements

Rookie

Rookie (2/17)

  • First Post
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

0

Reputation

  1. Takk til alle svar: Dette var megt nyttig lesing. Jeg har en kamerat som lader 7x64 Brenneke, og han har opplevet at hylser har røket ved trykkringen 7-8 ganger. Etter det jeg har lest i dene tråden har han gjort følgende kardinalfeil: Ingen kontroll på hvilke hylser som er ladet om mye eller lite, og ganske hard helpressing hver gang. Da vi gikk igjennom hylsekassa hans og søkte med en bøyd ståltråd inni hylsene, ved trykkringen, fant vi mange som hadde en tydelig grop innvendig, hele veien rundt, nettop ved trykkringen. Disse hylsene er nå kassert og nye er kjøpt inn, med bokser og merking og loggføring. Han opplevet at det faktisk var helt udramatisk at hylsene røk under skyting. Det er selvfølgelig ikke bra for kammeret, men skytteren merket faktisk ikke noe unormalt da skuddet gikk, vel og merke med det geværet. Hvordan det vil være med andre børser tør jeg ikke si noe om. Restene av hylsa fikk han ut ved å skru inn en gjengetapp i hylsestubben og så skyve den pent ut med pussestokken. Også dette var helt problemfritt.
  2. Jeg hører fra enkeltet hjemmeladere og ikke minst våenbutikker at man ikke bør lade hylsene mer enn 4 - 6 ganger før man kasserer dem. Mange lader vesentlig flere ganger og det får jeg også bekreftet her på forumet. Jeg vet at helpressing kontra neck sizing påvirker levetiden, men likevel har jeg tre spørsmål: - Kan man merke på treffpunktet at hylsa er "utslitt"? - Kan man måle seg frem til at hylsa er kassabel? - Er det en brukbar test å bruke en bøyd ståltråd innvendig i hylsa for å føle om det har oppstått groper eller ujevnheter? Venter spent på svar.
  3. Takk for nyttige kommentarer. Jeg velger å være happy og lar Mauser'n være ubeddet inntil videre.
  4. Takk for fine innspill. Det var godt å få en bekreftelse på at en standard epoxy kan gjøre jobben. Fortsatt er jeg litt i tvil om hvor nødvendig det er å bedde en børse som har en samling som er så bra at jeg ikke har noe å klage på, annet enn meg selv når jeg trekker av? Topp presisjon på banen er selvfølgelig gøy, men når bruken er elgjakt, ofte med korte hold og det som regel bare blir ett til to stående skudd hvert andre eller tredje år, er jeg usikker på hvor mye jeg har å hente ved å legge penger og/eller arbeid i å bedde Mauser'n. Kommentarer tas i mot med takk. Innspillene vil veie tungt når jeg skal bestemme meg for å bedde eller la det være.
  5. Jeg har tilpasset ny stokk på min Mauser M98 og nå er det tid for bedding. Jeg kaller meg selv for allment nevenyttig og tror at jeg bør kunne bedde børsa selv. 1: Er det noen som har gode råd, tar jeg med glede i mot det 2: Kan jeg bruke et vanlig to-komponent epoxylim som Araldit, eller må jeg bruke spesiell beddemasse?
  6. Jeg har en Winchester 22 Auto. Er dette et spennende våpen for samlere, eller må det stå i skapet 50 år til før det blir spennende? Når jeg sker på nettet finner jeg flere leverandører av ammunisjon, men det er mange år siden jeg fikke kjøpt riktig ammo over disk i Oslo. Hvis du er nyskjerrig på hvilket våpen jeg snakker om kan du klikke på denne linken. http://www.rifleman.org.uk/Winchester_A ... rifles.htm
  7. Jeg kjøpte nettopp 100 stk. hylser hos den lokale børsemakeren. De kom fra Norma og jeg betalte kr. 8,80 pr. stk. Det var naturligvis ikke lagervare og leveringstiden var relativ lang.
  8. Da børsemakeren skulle montere lyddemper på min 6,5, kappet han løpet til 55 cm. Jeg opplever at dette fungerer fint på bane, men jeg har ennå ikke skutt elg med den (jakten har gått dårlig i år). Hvilket kaliber bør man velge hvis man skal ha en kort og hendig rifle, med lyddemper, til elgjakt?
×
×
  • Create New...