Jump to content

leoestby

Members
  • Posts

    397
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

leoestby last won the day on September 6 2018

leoestby had the most liked content!

About leoestby

  • Birthday 03/11/1985

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

leoestby's Achievements

Rising Star

Rising Star (9/17)

  • 10 years in
  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done

Recent Badges

129

Reputation

  1. leoestby

    Sauer 100

    Fant du ut dette? lurer på det samme...
  2. Hei. er låsekassa til 100 og 101 lik under? Vet de er forskjellige på sikring og løps monteringen, men kan en sauer 100 passe til 101 stokk?
  3. Dette er ikke et svar på ditt spørsmål, men kun til info. Mange som nå kutter ut bushing dier, og går over til expander mandrel istedet. 1: FL sizer hylsene uten expanderen i dien. 2: Kjører en expander mandrel som presser halsen ut mens hylsa presses ned. Hylsene er sterkere nedover vs oppover. Expander mandrel kan fåes i forskjellige dimensjoner, og ujevnheter i godstykkelse betyr ikke noe da hullet blir 100% rundt. FL + expander die er faktisk billigere enn f.eks redding sine bushing dier. Blir 1 eller 2 ekstra step i lade prosedyren, så for mengdeskytteren er det kansje ikke noe....
  4. 2 turer. Test 1 på papir, gjerne 200-500m. Test 2 over kronograf. Test 2 kan man skyte i grøfta også om man vill. Tur nr 3 for å verifisere samling, men er ikke ute etter ultra små samlinger. Men gode samlinger i flere forhold, og lav ES over kronograf. Jeg føler jeg utelukker fluer mye mer på denne måten. Dette er lade rutiner hentet fra PRS miljøet i USA, der "first round hits" betyr mye. Det gjør det vel for oss toppjakt jegere også... Jag tar alltid første skuddet på skytebanen med toppjakt ammoen, for å sjekke at kald skuddet sitter der det skal igjennom sessongen. (i forskjellige forhold) Begynte med dette etter jeg en dag måtte bruke 4 skudd på tiuren som satt på 237m. Og den ammoen samlet under 12mm på 100m om sommeren. Det var helt vindstille den dagen, og hastighets tapet var tatt i betraktning. I dette tilfellet var nok løpet utskutt også, men det viste jeg ikke der jeg satt å leste meg opp på nye lade rutiner etter det vonde følelsen med å sende 4 skudd etter gamlefar i furu toppen. Tiuren fikk jeg utrolig nok
  5. Kan nevne at jeg bruker god tid på å sette opp dier og riktig headspace. Når det er gjort så trenger jeg ikke fikle med det før til neste løpsbytte. Måler ikke underveis. Lett "Cam over" gjør alt veldig likt fra gang til gang føler jeg. Bruker også en litt annen framgangs måte når jeg finner god ladningen: 1: Finner først friflukt med startladning. Starter ca 0,7mm fra riflingen og setter kulene ca 0,3mm (0,2mm) dypere per lot. Skyter på ca 200m og fører gruppene in i excel ark og ser etter flate streker. (Kikker ikke bare etter små grupper, men finner de sette dypene som treffer likt på skiva) Sånn sikrer jeg minimal endring over løpets levetid 2. Deretter starter jeg med kruttvektene. Setter kulen ihht test 1. Her skyter jeg over kronograf og ser etter flate streker av ES i excel arket. Jeg skyter på papir, men i teorien kan man egentlig skyte i grøfta også. 3. Lader opp med friflukt fra test 1 og kruttvekt med med flateste vindu i excel arket. 4. Test skyter ladningen på papir. Bryr meg egentli ikke om jeg får 20mm samling eller 7mm samling på 5 skudds serier. Nå vet jeg våpenet leverer best mulig i alle forskjellige senarioer og temperaturer. Det være seg om riflingen slites ned eller temperaturen forandrer seg drastisk. 5. Jeg mener dette er en veldig fin lade metode til jaktfelt, toppjakt og langhold på stål. Ser ikke vitsen i dette kun ut til 100m eller etter elgen...
  6. Lærerik og moro tråd dette. Kan komme med mine innspill på å få mer nøyaktig lading. 1. Fjerner tennhette med LE Wilson hette fjerner. 2. Fjerner expanderen i FL dien. 3. Bumper 0.02mm med lett "cam over" idet dien og hylseholderen treffer hverandre (sjekker motstand med tynn tape bak hylsen og kamrer den i våpenet, skal ikke kamre lett da) 3. Kjører expander mandrel nedover å setter halsen 0.002" mindre enn kulen. 4. lader opp og setter kulen i med lett "cam over" på kulesetteren også. (dien og hylseholderen bunner ut og fjerner bevegelser i lenk armene på pressen) Jeg gløder alle hylsene også. Skyter ikke mye i året lengre, men de jeg skyter, de skyter bra
  7. Dere som har eller har hatt 8x og 10x kikkerter til dagsjakta....(smygjakt, elgjakt, toppjakt, bever, reinsjakt osv) Hva bruker du NÅ, etter å ha prøvd både 8 og 10 ganger?
  8. Hei. Fikk du testet ut tyngre kuler på fuglen? Har en ny pipe i 1:9 twist på gang selv, og 62grs FMJ frister....
  9. Hei. Nei har ikke det. men kan fort bli det etter vert
  10. Er det noen bruker erfaringer med bua di Egil? Noe du ville forandret på?
  11. Takker, hadde håpet å komme nermere enn jeg gjorde. Laseren viste 170m, men da ble det helt åpent så jeg måtte ta skuddet der. Men uproblematisk det da jeg har skutt mye på 200m + før jakta
  12. Har testet litt avstandsbedømmelse med G4B retikklet ut til 250m. Da har jeg siktet på en fotball på 22cm diameter. Har ikke merket meg problem med fokus
  13. Lite svar å få, så da kommer en liten review fra meg ettersom det ble kjøp... Utrolig lett kikkert, med slankt og fint utseende. Optikken er super god, med kahles sine beste linser. Og fungerer til skumring, men bør ha opplyst åte til nattetimene. +lav vekt +Ustseende +rødpunkt (dag / natt med strøm sparings funksjon) +Krystall klar optikk uten dorull effekt -Synsfelt -Kilen på øyeplassering ved 12x Etter min mening en god kikkert til fjelljakt / smygjakt da den veier lite og har god optikk.
  14. Jo da, bofors løpet leverer med sako speedhead 50grs FMJ kuler. Måtte opp i max ladning før samlingene ble bra (må nok inrømme at samlingen var litt flaks, men trenden bedret seg med 0.3grs krutt økning på seriene) Endte på 21,3 med VVN130
×
×
  • Create New...