@Vida Ser ut til å være en fin gammel børse
For de som husker RIP Sluttstykket, og tidlige år av Kammeret, så var rødolje et magisk eliksir som kun måtte brygges ved fullmåne, og aller helst iført trollmannshatt. Egentlig lett å fremstille, med lett tilgjengelige komponenter. Krever kun litt tålmodighet.
For å få rødfargen trenger man alkannarot. Denne fås i pulver, og grovere flis. Kjøpes på eBay e.l. Jeg har kun erfaring med den grove varianten, da posen jeg kjøpte for mange år siden varer ennå.
Kokt linolje får man billig på Biltema.
Et tomt rødbete, syltetøglass etc. fylles opp med en god neve flis (har sett det brukes 2 ss pr. dl olje ved bruk av pulver), og fylles opp med kokt linolje.
Jeg blander noen ganger inn en liten dæsj rå linolje. Rå linolje har mindre molekyler som trenger dypere inn i veden.
Denne blandingen lar man stå ca en måned. Man bør snu på glasset morgen, og kveld. Deretter lar man glasset i ro noen dager, og lar det bunnfalle. Deretter heller man forsiktig( eller siler) den klare oljen over på nytt glass.
Nå sitter man igjen med en tykk grunnolje som man kan spe ut med balsamterpentin ( også Biltema) til ønsket konsistens, og økt inntrengning.
Sist, men ikke minst, trenger man et sikkativ som hjelper på tørkeprosessen.
Jeg pleier å kjøpe fra butikker som selger til kunstmaling. Brukes til å blande inn i linojemaling for at den skal tørke fortere. En 75 ml flaske holder til litervis av rødolje.
Som kjent mange veier til Rom, og andre kan sikkert ha andre fremgangsmåter, og ingredienser, men dette funker for meg.
Et tips når man først sitter med så mye olje, er å blande forskjellige batcher. Jeg blander en tynnere med mer terpentin som brukes på de første lagene som skal trenge langt inn, og mette. Deretter en mellomting når veden slutter å supe, og man må tørke av overskudd. På slutten bruker jeg en tykkere med mer sikkativ når man vil oppnå finish.
Dagens oppdatering.
Ikke fullt så tørst lengre. Tynnere lag.
Liker det jeg ser